Torv på Plantagen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Torv på Plantagen.

    Vet inte om folk har nåt intresse av detta, men för den händelse det finns andra som är lika nördiga som jag: Jag såg att Plantagen (före-detta Växus, före-före-detta Weibulls) säljer torvblock. Det är alltså huggen, torkad, torv, i cirka måtten 45 x 20 x 20 cm, avsedd att bygga rabatter för kalk-känsliga växter som Rhododendron.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • crossniklas
    • October 2003
    • 223

    #2
    Inte säker, men torven ska man inte använda till akvarium- Vet ej om dom besprödda med näring eller olika gifter eller e jag helt ute och cyklar???

    Jag vill också ha sån dära torv i mitt SA-kar.... ser så "verkligt" ut bland rötterna...

    /Niklas

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen skickat av crossniklas
      Inte säker, men torven ska man inte använda till akvarium- Vet ej om dom besprödda med näring eller olika gifter eller e jag helt ute och cyklar???
      De kan ha gödslat och kalkat den, det gör de ofta med frästorv, men jag har aldrig sett gödslade torvblock förr... Skall fråga.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Om det är så kallad norrlandstorv så kommer den från saltmyrans torvindustriområde inte långt ifrån var jag är uppvuxen och om så är fallet så kan jag intyga på att den är av högsta kvalité. Jag tror förövrigt inte att man gödslar torvblocken men det är värt att fråga..
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • crossniklas
          • October 2003
          • 223

          #5
          OK, gödslat var ett perfekt ord ju

          - Ni måste ju hålla med om att sån där torv ser så snyggt ut ju!

          - Kan man använda torv som finns i djuraffären(reptil-torv)???

          /Niklas

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Jag har använt blocktorv som bottenmaterial utan problem (annat än att det virvlade omkring och började lukta skunk efter ett tag). Mvh Cecilia

            Kommentar

            Arbetssätt...