Slamsuga blästersand?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • black_molly
    • May 2004
    • 279

    Slamsuga blästersand?!

    Hej!

    Topic förklarar det mesta. Om man slamsuger så kommer alla sandkorn upp i slamröret. Inte särskilt mycket men lite. Jag håller två fingrar och "bromsar" vattenflödet. Det kommer ändå lite lite sand upp. Alla blästersandsakvarister: Hur slamsuger ni?
    MVH<h6>BM</h6>
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Jag har sand i nästan alla mina kar.... och jag slamsuger över huvud taget inte. Har det blivit någon "hög" med skit någonstans så kan jag hålla sugen några cm ovanför botten för att få upp det värsta.... men bara om det helt enkelt är för mycket för att det skall se bra ut... Låter man det som finns på botten ligga, så kommer det att bildas bakterier i sandbotten som tar hand om skiten, i kombination med att filtret kan ta hand om mera, eftersom det lägger sig "ovanpå" sanden...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Jag slamsuger ibland...och då när jag har liknande sand som du har så snedlutar jag slamkoppen så att man ser sanden rinna nedåt tillbaka och smutsen följa med vattnet uppåt.

      Sug först rakt uppåt och snedställ snabbt så fixar det sig...

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag slamsuger försiktigt.

        Den sand som eventuellt kommer med ser jag sedan till att den kommer tillbaka i akvariet ifråga.

        Men det gäller att närma sej botten "with caution"...

        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • sleepy
          • March 2004
          • 267

          #5
          slam sug som vanligt och använd hinck.... häll sedan tillbaka sanden i akvariet ??? så gör jag jallefall fast jag har inte så mycket fin sand men jag får forfarande upp sanden. men då heller jag bara försikigt ut vattnet och "slammet" sedan heller jag bara i sanden i akvariet igen.... svårt???
          ------&gt;&gt; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 &lt;&lt;------

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Jag slamsuger inte karen men i ett nystartat kar så tar jag om det blivit en jättehög nånstans men då tar jag bara på det stället. När karet väl är i gång så finns det inga högar då dom hinner brytas ner i ett väl fungerande kar.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            Arbetssätt...