Kvartssand

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perra
    • October 2002
    • 24

Kvartssand

Hejsan!
    Jag var på ett byggvaruhus nyligen och såg att de hade kvartssand i storleken 3mm. Som novis inom området undrar jag hur sådan sand påverkar vattnet. Går det att använda om man vill behålla vattnet något surt (ph omkring 6,5) ?
    Mvh Perra

• zigge
    • October 2002
    • 28

Om det nu är ren kvarts så är det kemiskt ungefär samma sak som glas, dvs det påverkar inte pH alls. Jag skulle nog inte lita på vad som stog på etiketten i en sån butik utan kolla den med syra och se om det bubblar. Sen är det ju risk för att den har skarpa kanter och skadar fiskarna då dom bökar.

Kommentar

• ZooZ
      • July 2002
      • 56

Hej Perra.

Jag kör själv med "Kvartsand" iochför sej med storlek 0.4-0.6mm till mina yngel kar men det funkar utomordentligt. Den sand jag köpte var filtersand tvättad o klar att använda direkt mycket smidigt. Så mitt råd det e bara o tuta o köra. men kolla först så den inte innehåller några tillsatser.

Kommentar

• Tony
        • January 2002
        • 208

Rådasand är ju ren kvartssand och den är ju allmänt akvänd som akvariesand. Rådasanden har (väl?) den egenskapen att den inte påverkar vattenvärdena överhuvudtaget.

Ett tips när ni skall köpa sand är att ringa runt till företag som sysslar med bläster- och filtersand. De har för det mesta rådasand i massor av storlekar till billiga priser.

mvh
        Tony Lejvell
        mvh
        Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...