Hur grovt grus till pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    Hur grovt grus till pansarmalar?

    När jag köpte min akvarium valde jag ett för grovt grus...jag gillar pansarmalar och vill att de ska må så bra som möjligt...Hur fint grus ska jag ha? Hur gör man rent finare grus?

    Tackar!!
    Blubb!
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    Läste nyligen att Biltemas blästersand är perfekt till pansarmalar, de gillar att sila sanden genom gälarna. OBS, inte den svarta sanden, den innehåller aluminium!
    Skiten lägger sig ovanpå sanden, så det är bara att slamsuga väldigt försiktigt.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • CathrinS
      • March 2004
      • 9

      #3
      I de bøkene jeg har lest, står det at pansermaller (corydoras) skal ha max 2 mm grus, uten skarpe kanter (engelsk elvegrus er bra) Jeg har valgt å legge grov sand i nesten hele akvariet mitt, der 8 pansermaller skal "beite". På vår lokale zoo-butikk sa fiskeeksperten at bunnlaget kunne være av større grus, det viktigste var at de var runde i kantente.
      Cathrin. Sjekk hjemmesiden: www.cs.uit.no/~cathrins

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #4
        Hej dom vill ha tunnt grus,engelskt är utmärkt de är runtkornigt så dom inte skaver sig på skäggtömmarna,utfodras med tabimin tabletter frysta mygg b l a ett stimm på 8 är utmärkt.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • SussieGross
          • May 2004
          • 197

          #5
          E det någon annan som har erfarenhet av <b>biltemas blästersand</b>? Vill bara köpa det bästa...men billigt det är det...25kg för 50:-
          Blubb!

          Kommentar

          • Johan W
            • May 2004
            • 40

            #6
            Jajjemänsan - BilTemas sand är toppen. Den är både snygg och bra på alla sätt. Jag har bl a tuppkamsciklider och pansarmalar och de tycker om att sila sanden genom gälarna för att leta föda. Mina växter (echinodorus) trivs bra också.

            All skit lägger sig ovanpå sanden, så varje gång jag gör vattenbyte passsar jag på att suga upp så mycket skräp som möjligt med hävberten. det kommer med lite sand, men det är marginelllt... Man kan ju lägga till baka den om man känner för det.

            Kommentar

            • Johan W
              • May 2004
              • 40

              #7
              Sanden dammar lite i börjjan, om man inte rengör den väldigt noga - men det lade sig efter någon dag.

              Kommentar

              • Joel_N
                • March 2004
                • 283

                #8
                Hur finkornig är blästersanden??
                Undrar om växterna trivs i det, Johan W bekräftade det, ialla fall Echinodorus. I och med att sanden är så finkornig får den ju inte den cirkulationen växterna vill ha vid rötterna, hur kan de trivas ändå?
                Den som inte frågar får ingenting veta.

                Kommentar

                • Johan W
                  • May 2004
                  • 40

                  #9
                  Det finns två varianter av blästersanden - välj den grövre! Tippar på att kornen är ca 1 mm i diameter.

                  Tja... vissa växter lever ju på dy/sandbotten i sin naturliga miljö, så det är ju inget problem i akvariet... jag antar att vissa växter kräver grövre sand....dock inte mina svärdsplantor.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Joel_N
                    Hur finkornig är blästersanden??
                    Undrar om växterna trivs i det, Johan W bekräftade det, ialla fall Echinodorus. I och med att sanden är så finkornig får den ju inte den cirkulationen växterna vill ha vid rötterna, hur kan de trivas ändå?
                    Gäller enbart ett fåtal växter som har rötterna som primära näringsuppsugare. De flesta andra växter tar upp näring via bladen och har bara rötterna för att hålla sig fast. För dom senare spelar bottenmaterial ingen roll.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Nillan
                      • January 2004
                      • 29

                      #11
                      Echinodorus tar ju främst upp näring från botten så då borde inte de trivas i sanden...
                      /Nillan

                      Kommentar

                      • Corydoras mad
                        • April 2003
                        • 1686

                        #12
                        <font color="red">Storleken spelar ingen större roll, jag själv kör med Rådasand 0,8-1,2 och den fungerar utmärkt. Det viktiga är att den ej är kantig, så om du har runda stenar som är 40mm eller sand på 0.01mm spelar ingen större roll.</font id="red">
                        /Mathias
                        The Corydoras freak

                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Fast det är gulligt att se när de silar sanden genom gälarna.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Angående växter, jag har sandstrandsand som är mycket mycket fin och varken echi eller crypt har problem med det. De klassiska bottenätarna. Det är mest i storleksordningen 0.01mm men det är uppblandat med i stort sett alla storlekar i mindre mängd men de grövre kornen lägger sig på ytan.

                            http://www.konjintech.com/~andreas/pics/aqua/PICT0231.JPG
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            Arbetssätt...