Spelkulor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanp
    • September 2003
    • 51

    Spelkulor?

    Hittade samlingen av gamla spelkulor från min barndom på 70-talet i ett skåp hemma hos föräldrarna. Tänkte omedelbart att de måste vara näst intill idealiska att ha på botten i ett lekakvarium för romspridare. Åtminstone glaskulorna måste väl vara ofarliga? Stenkulorna som består av någon slags lera med ett färglager över vågar jag dock inte stoppa i. Sen är det porslins?kulorna, de man kallade för porschar (åtminstone i mina hemtrakter). De är ju också målade och färgen ser ut att sitta ganska ytligt.

    Någon som testat detta förr? Andra synpunkter?

    De ligger för tillfället i ett klorinbad i vasken så det borde väl visa sig hur pass hårt färgen sitter!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag använde glaskulor när jag odlade zebrafisk. Detta var en mycket bra metod som jag var mycket framgångsrik med.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Kolla min plojbiotop på Zoonen.... Jag använder glaskulor i det karet och sedan kan jag leka av romspridare där i... hittills bara kilfläcksrasboror och några misslyckade försök med citrontetror... Men det gör inget om det inte funkar direkt... för karet pryder sin plats... Det är nämligen så fult så det är nästan snyggt, och faktiskt det kar som de flesta reagerar på.....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • robbanp
        • September 2003
        • 51

        #4
        Ja nu har de legat i klorin i nästan en timme och färgen på porscharna ser intakt ut så jag kör ner hela bunten. De är inte tillräckligt många för att täcka hela bottnen så jag får väl försöka dela av på nåt sätt. Man vill ju inte att de ska rulla rundor ovanpå eventuella ägg.

        Tackar för svaren, jag visste väl att jag knappast kunde vara först med en sån ide´.

        Kommentar

        Arbetssätt...