plockat stenar i Turkiet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    plockat stenar i Turkiet

    Jag och familjen var i Turkiet för några år sedan. Vi plockade med oss några kilo stenar för att lägga i framtida akvarium. Nu när vi har ett undrar jag om vi kan lägga i stenarna? Det är blandade storlekar och färger. Från nästan kolsvart till ljusgrå. Alla är runda och släta så ingen fisk skulle skada sig på dom. Jag kan ta en bild och visa, men inte just idag. Dom ligger nerpackade. Stenarna kommer från havet.

    Om jag kokar dom får jag väl bort all "skit"? Har skrubbat dom en gång i tiden, med diskmedel om jag inte minns fel. Hur kollar jag on dom avger metaller eller mineraler, som väl inte är bra för fiskarna? Kan jag visa upp dom i en zooaffär för råd? Vilken är isf att rekommendera i GBG?

    Vill gärna ha många åsikter då jag redan fått olika besked. En del säger att man aldrig ska stoppa stenar i akvariet man hittat ute. Medan andra säger att det går bra. Som nybörjare blir man ju bara förvirrad.

    /Nina
    /Nina
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Först och främst. Tvätta inte inredning med diskmedel. Jag brukar använda mättad saltlösning (koka vatten tillsätt salt) eller ättika beroende på material.
    Lägg stenarna i en hink med vatten några dagar. Ingen rostutfällning --> inget järn. Viss skiffer har jag för mig kan fälla ut olja eller något som ger en oljehinna på vatten. Kalkhaltiga stenar påverkar PH som i sin tur kan vara skadligt för känsliga firrar.

    Granit & gnejs är vad jag vet helt lugnt att stoppa i.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Det där med diskmedlet var ju en flopp. Det vet jag nu, men inte då...

      /Nina
      /Nina

      Kommentar

      • ShadowDawn
        • August 2003
        • 313

        #4
        Har själv varit i Turkiet och plockat sten som jag sedan använt i akvarierna. Det har funkat utmärkt och jag tänker garanterat plocka mer när vi far igen om några veckor.
        Det ända jag är lite misstänksam mot är om vissa av dem kanske är kalkhaltiga.

        Sen är ju all sten plockad någonstans, eller tror du att affärerna tillverkar egen?
        Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #5
          Sen är ju all sten plockad någonstans, eller tror du att affärerna tillverkar egen?
          Haha! Man kan aldrig veta.


          Jag har iaf börjat tvätta stenarna nu. Hur kollar jag om det är kalk i dom? Vad kan det finnas för fuffens i de svarta stenarna? Ska fixa bilder lite senare när jag fått ordning på hemmet och barnen.

          /Nina
          /Nina

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Ibland när man läser vad folk tror om stenar och annat man kan plocka och ha i akvarier, att det skall kokas och steriliseras och jag vet inte allt, då kan man fundera på om inte folk är rädda för naturen och vad den kan ställa till med.
            Borsta dem i rent vatten bara så kommer det att gå bra, och ni kan tänka på era semesterminnen när ni ser dem i akvariet
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Bosse.J
              • March 2004
              • 796

              #7
              I mina akvarier har jag stenar från ett Svenskt grustag, Svensk strand, Thailändsk strand och Thailändsk åker. Skrubbat med en borste under rinnande vatten. Ingen firre har dött.
              Bosse.J

              Kommentar

              • Annika
                • January 2002
                • 2518

                #8
                Det finns ett mycket enkelt sätt att kolla om stenar eller sand innehåller kalk. Ta en titt på denna länk http://www.zoopet.com/Akvarium/artikel_visa.asp?NR=208

                Jag plockar setn i naturen till mina akvarier, oftast granit. Borstar av dem under varmt rinnande kranvatten och sedan ned i akvariet med dem. Funkar alldelas utmärkt. En varning för skiffer som kan fälla ut olja i vattnet och kalksten som påverkar pH.

                //Annika

                Kommentar

                • mam
                  • May 2004
                  • 1064

                  #9
                  Tack för tipset Annika.
                  Jag har ju t o m läst det där, men lyckats radera det ur minnet...

                  Nu har jag tagit kort på några av stenarna. Kika här:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=193126

                  Vad tror ni blir snyggast? Finkornig sand och sedan lägga dit ett gäng stenar? Jag har många fler stenar, men dessa är de jag hittils gjort rena. Jag har en liten burk med små nästan svarta stenar oxå. Och ganska mycket "vanliga" grå stenar.

                  Vilken färg är Biltemas blästersand? Den verkar vara populär och billig. Skulle det vara snyggt? Sen undrar jag ocå hur man slamsuger när man har finkornig sand. Jag har en städgrunka som gärna suger upp sanden. Köpte nog fel sort.

                  /Nina
                  /Nina

                  Kommentar

                  • Annika
                    • January 2002
                    • 2518

                    #10
                    Har mailat en länk till lillsyrran som är geolog och gör ett jobb i Spanien just nu. Hoppas att hon kan hjälpa oss med stenarna.

                    //Annika

                    Kommentar

                    • Annika
                      • January 2002
                      • 2518

                      #11
                      Ofta är blästersand vanlig fin sand, tex Rådasand http://www.anti-corrosion.com/blstmedel/rada.htm

                      Biltemas blästersand vet jag inte riktigt vad den har för sammansättning men här är en länk till ett akvarium med Biltemas blästersand som bottenmaterial http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=186897&gid=186924

                      //Annika

                      Kommentar

                      • mam
                        • May 2004
                        • 1064

                        #12
                        Tack för hjälpen! =) Det var väldigt snyggt med blästersanden. Frågan är väl om den är för ljus för neontetror?
                        /Nina

                        Kommentar

                        • Annika
                          • January 2002
                          • 2518

                          #13
                          Det är en smaksak. Själv tycker jag nog att den är i ljusaste laget men med mycket stenar, rötter och växter blir det nog bra.

                          //Annika

                          Kommentar

                          • AochO
                            • March 2004
                            • 7

                            #14
                            Vi plockade grus från vår grusgång till vårat akvarium. Vi skjölde det nogrant och hoppas att det funkar?
                            Har inga fiskar ännu utan väntar ett tag tills våra växter och så verkar trivas, så tror ni att det är en asdålig idé så har jag tid att byta.
                            Fisksugna (som ej, trots "fisksmisk.com", är fiskplågare)

                            Kommentar

                            • Karon
                              • January 2002
                              • 3170

                              #15
                              AochO,är det natursingel eller kross?
                              Kross kan ev. ha lite skarpa kanter för fiskar som går och bökar i botten efter mat.
                              Tycker du/ni att det är snyggt så är det bara att köra på
                              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...