Mossa och annan inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Mossa och annan inredning?

    Jag har äntligen kommit fram till hur mitt drömkar ska se ut! Nu till lite frågor gällande förverkligandet.

    Jag vill ha en mossliknande matta som täcker större delen av botten, vilken växt bör man välja? Läste om dammlevermossa, kan den vara lämplig eller är det för mycket arbete med att hålla den nere? Helst vill jag ha en snabbväxande, lättskött växt som inte är för exotisk för min akvariehandel att få tag på. Sen förstår jag att man kanske inte kan få det perfekt, men lite tips?

    Jag vill forma botten i kullar och tar gärna emot tips om hur man kan förverkliga det. En tanke var att lägga frigolit i botten, limma sand ovanpå och sedan låta mossan hålla fast resten av den lösa sanden. Vad tror ni om det? Nåt annat bra tips? Måste frigoliten limmas på botten eller tyngs den ner av sanden? Komemr det bli urskitigt?

    Finns det nån chans att man kan fästa hönsnät på bakre glaset och låta mossan växa upp även där? Det hade varit urläckert, men går det? Nåt liknande tips?

    Jättetacksam om ni delar med er av era funderingar kring detta, även om ni inte är experter eller har testat något av det själv.

  • vargen
    • April 2004
    • 120

    #2
    har haft en liknande idé men då låta mossan växa längs en frigolitbakgrund.. hönsnät kanske var en bra idé men jag skulle nog hellre använda fisknät så det inte syns.
    "We are known by the tracks we leave behind.."
    http://umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      ahh, ja just det!! Ett finmaskigt fisknät skulle ju vara perfekt. Man kan ju dessutom väva in några metalltrådar i det om mna vill styra formen!

      tack vargen!
      *älskar zoopet-forumet*

      Kommentar

      • lottiz
        • December 2003
        • 429

        #4
        Ingen som har några tips på hur jag ska kunna forma botten?

        Kommentar

        • Morpheus
          • February 2003
          • 673

          #5
          Jag råder dig att inte ha i metall i karet då det kan rosta eller ge ifrån sig andra ämnen som gör att fiskarna mår dåligt eller dör.

          Nu, till din fråga som kom sist om hur du ska forma botten:

          Ta små skifferplattor eller lavastenar som har en storlek som ryms i din hand knuten. Ta lite Riccia Fluitans (Damlevermossa) och placera den runt stenen och vira fiskelina ganska många varv runt och lägg de med 2-3 cm mellanrum. Riccia Fluitans måste ha ganska mycket ljus och Co2 för att bilda syre bubblor som är mycket vackert.
          Mvh Anders

          Kommentar

          • Hemma
            • October 2003
            • 141

            #6
            Jag tycker också mossa är så himla fint. När jag skaffade det och satt fast det på min rot, ryckte mina Svärdbärare/Platy loss det!
            Jättetrist, till slut låg allt och flöt på ytan.

            Något bra tips att undvika att marodörerna kan få en andra chans??
            som gillar fiskar !

            Kommentar

            • Joacim
              • December 2003
              • 964

              #7
              "Något bra tips att undvika att marodörerna kan få en andra chans??"

              Ha fisken utanför akvariet
              /J
              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

              Kommentar

              Arbetssätt...