Bambu i Karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    Bambu i Karet

    Jag införskaffade tre långa fina bambupinnar som jag ville ha i mitt akvarium. Jag kapade dessa till lämpliga längder och provade sedan att sätta fast dem i bottengruset men tji fick jag, vilken lyftkraft!!! Kom inte på något sätt att tynga ner dem på heller. Jag lät dem sådeles flyta på ytan för att de skulle bli genomblöta och sjunka men resultatet blev att de började mögla uppepå efter 4 dagar..... Någon som har ett tips?
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe
  • Groover
    • March 2004
    • 82

    #2
    Försök göra hål mellan "delarna" alltså inne i bambut så det inte finns kvar en massa luft.
    Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179014

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      #3
      Hej
      Det finns flera trådar om bambu i akvariet. Här är en som behandlar just flytande bambu =)
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15192&SearchTerms=bambu

      Hoppas du får ordning på bambun.
      Testa sökfunktionen så hittar du de andra trådarna oxo.
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Ok, ser att det var onödigt att dra upp, det finns ju massor av gamla trådar..... Tack iaf
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #5
          Hmmm nappade på ett råd om att använda uppskurna petflaskor som "fot" till pinnarna för att det lät lättast. Så jag tillverkade nyss fötter i rask ordning och som min vanliga otur bjuder så var jag tvungen att skära ett tillräckligt stort jack i pekfingred just när jag höll på med den sista så jag har lust att elda upp alltihopa! Man ska aldrig försöka slutföra en uppgift..... =(
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • JimmyO
            • March 2004
            • 7

            #6
            Min bambu flöt fortfarande efter att ha legat i blöt någon vecka. Jag borrade små hål längst ner på pinnarna och trädde blompinnar igenom, till slut satt alla pinnar sammanlänkade vi blompinnarna. Man får trä flera blompinnar genom vissa bambupinnar för att få ett slags mönster. Det är ju inte så kul om alla bambupinnar sitter på en spikrak rad. Till slut så satte jag ner alla bambupinnar i akvariet och lade grus över blompinnarna, och även någon liten sten där grusets vikt inte räckte till. Detta har funkat jättebra för mig. Och dessutom så står bambun still där man vill ha den.

            Mvh / Jimmy

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #7
              lycka till med det då. Annars skulle jag först ha provat med att köra in en lång stålpinne eller något (som Groover sa..)från sidan för att släppa in vatten i alla delar av bambun. Jag har iaf för mig att det är uppdelat i olika 'partier'...
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              Arbetssätt...