Grävmaskiner ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viperman
    • May 2003
    • 71

    Grävmaskiner ?

    Jag har Malawi i mitt akvarium.

    Har byggt lite grottor mm av lavastenar.

    Nu är det så att jag har en grävmaskin i mitt akvarium.
    En Johanni Hane som gräver en hel del.

    Som det varit sista månaden har jag vid vattenbytet varit tvungen att ta upp alla lavastenar för att planna till botten stenen för att sedan bygga nya grottor mm


    Någon som har ett tips hur jag kan bygga utan det rasar.


    200L Malawiakvarium

    2 st Labidochromis sp. "perlmutt", 2 st Pseudotropheus saulosi,
    8 st Melanochromis johanni, 3 st Metriaclimazebra "Lumbaulo"
    2 st Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point", 2 st Cyrtocara moorii, 2 st Melanochromis parallelus, 2 st Malanochromis magire, 4 st Ancistrus , 1 st Glyptoperichthys gibbiceps,

    80 L växtakvarium.

    4 st Crossocheilus siamensis, 2 st Xiphophorus helleri "Svärdbärare", 2 st Amanoräkor, 10 st Kardinaltetra

    http://www.dykarna.nu/
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    #2
    Jag använder silikon för att få mina stengrottor gräv - och buffsäkra. Det fungerar toppen.
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Placera stenarna på bottenglaset. (gärna en frigolitskiva mellan)
      sen fyller du sand runt.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • WhiZpEr
        • May 2004
        • 108

        #4
        jag har ingen frigolit i mitt akvarium men kan jag lägga lavastenarna direkt på glaset utan risk ?

        synd att en stor del av stenen försvinner då om man har ett lager på 4-5cm sand typ.

        EDIT: Stenen som undermineras mest är en lavasten som är cirka 12cm bred och 10-12cm hög och det känns inte som om den väger så mycket i vatten.

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          det säkraste är att lägga frigolit eller liggunderlag på botten för att inte akvariet ska riskera att spricka om det rasar ihop och sedan fylla sanden runt stenarna. Jo det försvinner ju en bit av stenarna men då kan du ju kanske lägga fler uppepå om du har någon mer plats. Dessutom så tycker jag att det är snyggare om man inte ser att någon har lagt stenarna där, utan att det ser mer naturligt ut.
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...