Omstart-/ Växt-/fisktips önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sessan
    • March 2003
    • 80

    Omstart-/ Växt-/fisktips önskas

    Hej alla!

    Nu har jag gett upp mitt diskusförsök. Hade inte den rätta tiden och engagemanget för vattenbytena, så nu har så gott som alla mina fina växter dött ut Diskusarna är omplacerade, så nu återstår ca 30 kardinaltetror och 2 otocinclusar.
    Karet är på 215 L och har 2 lysrör (Hagen Sunglo & Sylvania Aquastar, 1 år gamla). Rådagrus i botten.

    Tänkte starta om med tåliga växter, typ Javaormbunkar & Anubias mfl.
    Fiskbeståndet hade jag eventuellt tänkt utöka med fler ottisar, ett gäng svarta fantomtetror och någon större fisk som syns. Kanske någon bottenfisk?

    Någon som har något trevligt tips på fiskar & växter eller annat jag bör tänka på?



    ***Den som lär sig av sina misstag vågar sällan försöka igen***

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79669
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Ett gäng corydoras blir man alltid glad att titta på när de snusar runt utefter botten och letar mat :-)
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Lysrören tycker att du ska byta ut med en gång. Hur många rördu bör ha avgörs av höjden på karet. Om det är mer än 40 cm högt så bör du ha 4-5 st. Men om du inte tycker det är så viktigt med växter så klarar du dig med 2-4st. Lysrören bör du byta ut varje halvår men kan ha kvar dem i ett år men de har då tappat över 50% av sin intensitet.
      Gödning bör du köra med (TMG=Tropica Master Grow) och snabbväxande växter typ Cabomba aquatica, vallisneria-art, Myriophyllum etc. Sedan ska vi inte heller glömma att du bör ha Co2 om du vill att växterna ska frodas.

      Lycka till!!
      Mvh Anders

      Kommentar

      Arbetssätt...