Rengöra snäckskal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djärven
    • April 2004
    • 6

    Rengöra snäckskal?

    Hejsan
    Hur rengör jag självplockade snäckskal från alger och annnat på bästa sätt?
  • Blackhawk
    • October 2002
    • 8

    #2
    Jag brukar använda mig av ättiksprit 24% som jag lägger skalen i...Dock inte för länge då dom vittrar sönder...Efter detta bad kokar jag dom i saltvatten...Sen brukar det vara lätt att få av alger och annat skräp..... Ättikspriten tar bort alla bakterier och rengör ytan på musslor och snäckor...Saltbadet är bara en extra åtgärd samt tar bort en del av lukten av ättikan..

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Klorin tar alger och köttrester bra, fast bleker eventuella färger. Har man känsliga skal kan man koka dem i lut - det tar bort allt organiskt, men skadar inte skalen alls.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • mice_lord
        • March 2004
        • 62

        #4
        Jag kokade mina i vanligt kran vatten i några minuter
        skalen blev skit fina och rena hehe

        funkade för mina iallafall.
        Shit happens to everyone

        Kommentar

        • Djärven
          • April 2004
          • 6

          #5
          Provade att koka alla snäckskal i bara vatten å då försvann algerna smutsen på de flesta snäckor utom en....
          Sen provade jag koka den med lut och då försvann alla alger.
          MEN, den är fortfarande missfärgad, har liksom en gul-brun hinna som inte verkar gå bort och under ser det ut att vara ett vitt och blå-grönt mönster som kommer att se mycket snyggt ut om jag bara fick bort det gul-bruna grejset ovanpå...
          Någon som vet hur jag får bort det utan att förstöra snäckan? Ska jag prova koka den längre i lut? Hjälp någon....

          Kommentar

          Arbetssätt...