Sänka ett modellskepp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spotUP
    • April 2003
    • 31

    Sänka ett modellskepp?

    Hej!

    Jag har en liten dröm om att bygga ett modelskepp i akvariet, och försöka att få det att se ut som ett gammalt vrak. Men.. jag har lite frågor innan....

    Finns det något lim eller liknande som skulle funka?
    Det finns ju silikon, men skulle det lämpa sig till att limma ett modelskepp med? Tänker på att det ska tåla vatten, och inte ställa till med problem för firrarna.

    Och hur är det med färger, finns det några som tål vatten och inte är farligt för firrarna?

    Help me! Help me! Jag är så sugen nu, att jag vill ge mig ut imorgon och köpa skeppet jag har tittat på!
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    #2
    Personligen så skulle jag ha tagit mer tid på mig att forska kring "skepp-projektet"
    Finns inte skeppet kvar i affären om en vecka då du har hunnit fixa mycket fakta om det hela?

    Nu vet jag inget om lim och färger, men jag misstänker att det kan bli en djungel att försöka navigera sig kring det
    Inte roligt att "testa" något och sen dör firrarna.

    Sen finns det säkert som inte tycker att det passar med ett skepp i ett akvarie. Men smaken är som baken!

    Lycka till iaf!

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • jomparr
      • February 2004
      • 24

      #3
      Finns färdiga skepp att köpa så varför krångla!!!
      400 Liters Malawi! 20 liters yngel och en stackar guldfisk i en skål.

      Kommentar

      • H.G
        • April 2003
        • 183

        #4
        Ja, det finns ju färdiga fiskar att köpa med, varför krångla med yngel?... vad tror du? han kanske tycker det skulle vara kul
        -------------------------
        168 liters malawi

        Kommentar

        • fiend
          • October 2002
          • 1162

          #5
          Ursprungligen skickat av jomparr
          Finns färdiga skepp att köpa så varför krångla!!!
          och det finns färdiga lysramper, filterlösningar, bänkar, bakgrunder osv..
          Men vissa gör dem ändå. Varför? Jo för att ofta är det skoj att ha gjort något själv. Och det är en skön känsla. Sen är det också något som man är unik om att ha. Att ingen har exakt likadant.

          De skepp som finns att köpa är oftast riktigt fula och tråkiga dessutom :P

          Mvh Fredrik
          » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
          http://www.fiend.nu
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #6
            nu vart ja sugen på att bygga klar mitt hangar fartyg.
            vanlig humbrol är inte farlig för ja har själv tappat en sän färg burk i akvariet o inget hände men sen om det är vattenfärstande eller va det heter vetjag inte.
            som du säger så kan du gu köra me silikon.
            tobbe
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • perl
              • April 2004
              • 56

              #7
              Ett hett tips ! ett lim som funkar bra är ett som inte är vattenlösligt ex. Loctite Super Attak (snabblim), jag trodde inte mina öron när jag hörde detta, jag har provat att sätta ihop stenar och faktist också växter på stenarna med detta lim. Limma det du vill, låt det torka, ställ sedan skeppet i en hink el. dyligt med vatten under natten, nästa dag skölj av och sen är det bara att plumsa i det i akvariet.
              Mina fiskar lever fortfarande efter 6mån.......
              "Man bör tänka på vad man gör, så man inte gör som man tänker"

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Lycka till med ditt byggande.. Byggde många modeller när jag var yngre... Hursomhelst, skulle bara tipsa dig om att bygga in nån sorts rostfria tyngder i skeppet så det ligger stadigt på botten..

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #9
                  Om det skall målas och så så kanske det är bäst att lacka det med epotex lack. Då håller sig färgen och eventuella skadliga ämnen löses inte upp i vattnet.
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Holmby
                    • February 2004
                    • 1118

                    #10
                    Kul idé!!
                    Nu ser jag framför mig ett störtat Spitfire eller Messerschmitt på akvariebotten med en vingspets begravd i sanden!
                    Man kan ju ha det i ett yngelakvarium för att få det hela lite skalenligare....

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Epoxylim är härdande och löses inte upp. De är däremot allergiframkallande medan man jobbar med dem. Cyanoakrylatlim (CA) är snabblim, finns i hobbyaffärer i fler sorter än Super Attack. CA-limmerna utvecklades från början som ersättare för tråden när man opererar, alltså rätt ofarligt. Det blir dock irriterande ångor när man limmar. CA-lim kräven en väldigt god passform mellan delar som skall limmas, det fyller liksom inte. Finns i olika konsistenser.

                      Kommentar

                      • spotUP
                        • April 2003
                        • 31

                        #12
                        Tack för tipsen! Snart går jag lös! =) =) =)

                        Angående färdiga skepp, dom är fruktansvärt plastiga och fula.
                        Jag vill skapa ett "snyggt" verklighetstroget vrak, utan segel,
                        med en knäckt mast osv.. Slår vad om att min öronål kommer flytta
                        in direkt!
                        Färgen är inte så viktig, trät kommer nog få en sjysst fär av sig
                        själv efter ett tag, det jag ville ha färg till va att måla det så
                        att det ser gammalt och slitet ut.

                        Får kolla upp det här med limmet då.. roligt!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...