Inredning för diskusiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SilverChair
    • April 2004
    • 30

    Inredning för diskusiskar...

    Hejsan! Jag tänker skaffa ett akvarium, stort nog för att ha diskusar i och nu undrar jag om någon kan tipsa mig om hur jag ska inreda mitt akvarium så att diskusarna trivs bäst Hur ska växterna vara planterade? Hur många? Rötter? Stenar? Jag vet at
    "MikaelE" har erfarenhet av diskusfiskar och jag har beskåtadat ditt underbara akvarium. Ditt akvarium ser ju optimalt ut men jag tror dock inte att jag kan ordna mitt akvarium i din klass så har du och ni andra några tips! Jag är ytterst tackam för svar!
    MVH Anders
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Hej!
    jag har också discusar.Kolla gärna i min zoon om du vill ha tips
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • SilverChair
      • April 2004
      • 30

      #3
      tackar de var fint, men jag är nog intresserad av lite fler växter :-)

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        • October 2003
        • 209

        #4
        Tänk bara på att ta reda på vilka vöxter som klarar 29-31 grader bara.
        Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Vallisneria klarar sig bra i Discus akvariet, anubias också. Annars är det rötter som gäller, sand botten är att föredra.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • MikaelE
            • December 2003
            • 350

            #6
            Oj, tackar så mycket för berömmet, kul att höra...

            Personligen tycker jag du kan inreda med de växter du personligen tycker om, jag skulle inte tro att fiskarna direkt bryr sig om plantornas ursrpung osv. Försök gärna skapa en del skuggiga platser (under tex svärdsplantor eller rötter). Mina erfarenheter säger även att du ska "täcka in" ett hörn i karet med växter, så att diskusarna blir svåra att se från fram rutan, detta gör att de tror att de är trygga så det är de söker skydd samt sover.

            Rötter kan ha vilken form som helst tror jag, använd någon du tycker om, likadant med stenar.

            Själv har jag även en "lugn" plats i karet där det är låg cirkulation som jag har som matplats för granulat, räkmix osv. Det tycker jag funkar väldigt bra.

            Angående växter måste jag säga att min favvis är Hygrophila Corymbosa "Siamensis" (de tre stora ljusgröna växterna i mitt kar). De blir stora, ger bra skydd och är vackra.

            En sista grej jag tycker du ska tänka på...ha helst ingen bottentäckare eller tät växt i karet som försvårar slamsugning, som jag tror är en viktig bit i att hålla friska fiskar.

            Hoppas det går fint..

            PS skicka ett mejl om du vill snacka mer
            Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
            Skriv gärna kommentar!

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Jag har bara lyckats få lek på diskus i akvarium med svärdsplantor men det behöver inte betyda något. snyggt iaf.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • SilverChair
                • April 2004
                • 30

                #8
                Tack allesammans för svaren! Det är hjälp vill jag lova Jag hör gärna av mig till dig MikaelE om jag har fler frågor, du vekar kunna din sak, tack igen!

                Kommentar

                Arbetssätt...