Frigolitbakgrund och akvariebygge.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    Frigolitbakgrund och akvariebygge.

    Jag ska bygga en bakgrund snart. Jag har några frågor;

    1. Jag har karvat ut och sånt.
    2. Kan jag använda husfix blandat med färg direkt nu ?
    3. när jag har gjort ovanstående, kan jag lacka då ?

    * Finns det nån annan, lite billigare lack än Epotex ?
    * Kan man köpa allt (husfix, färg, lack) i byggvaruhus ?
    _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_'/
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -'/

    Har några frågor om akvariebygge;
    * Kan man köpa Aceton och Silikon i akvarieaffärer (man behöver ju speciellt)

    * Akvariesilikon kan jag lätt få tag på, men sån aceton som inte förgiftar fiskarna, var kan man få tag på det ?

    ------------------
    TACKSAM FÖR SVAR
    ------------------
    MVH
    Mazi
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Gör som du skrev med hus fix och färg

    Silicon använder du sådant som du kan köpa hos byggfirman eller nästan vilken affär som hellst.
    Inget specielt akvarie silicon behövs. Det står på paketet i affären att det kan användas till akvarie.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Linus Skärbring
      • January 2004
      • 96

      #3
      Jag tycker att du skall använda dig av särskilt akvariesilicon.

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Silikon måste absolut vara ämnat för akvariebruk...annars kan det gå riktigt illa. En del silikon har antimögel och det är inte bra för fiskarna...

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Mjo men som jorgen41 skrev så behöver det inte vara speciellt akvariesilicon... som sälj i djuraffärer och kostar 100:- mer
          Står det på förpackningen att det är ok till akvarier, ja, då är det det

          Lycka till!

          Mvh. Martin
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • Tricella
            • October 2002
            • 1052

            #6
            Står det på förpackningen att det är ok till akvarier, ja, då är det det
            Hm..är inte det akvariesilikon då?

            Du kan köpa t ex Sikasil-E på Beijers för ca 45kr/st och det är billigt. Ska man göra akvarier så råder jag dock att skaffa kvalitets-silikon som ligger lite högre i pris men som i förlängningen troligtvis är värt det många gånger om.

            Det är totalfel om man försöker pruta på säkerheten och kvalitet genom att snåla på t ex silikonen...

            Kommentar

            • Diamen
              • January 2004
              • 208

              #7
              Jag har inga erfarenheter av akvariebygge, men är det inte värt att lägga lite mer pengar på ett silikon som är riktigt bra, än att köpa ett som inte är bra. Man kanske inte behöver åka till akvariehandlaren som tar extremt mycket pengar för nå´t som kanske bygghandeln har för halva priset. Men aceton eller t-röd finns det inte så många sorter, det är bara att köpa, när man torkat rent så dunstar ju det som skulle vara kvar. Jag läste på nå´n tråd att man skall låta silikonet torka minst 10 dagar innan man börjar att inreda det, kanske nå´t att tänka på?

              Men det kostar väll mer än 100 kr att fixa en vattenskadad lägenhet eller kåk? Skaffa riktiga saker från början och chansa inte. Det är nog vad jag hade gjort, funderar själv på om jag skulle sätta ihop ett yngel akvarium.
              Med vänliga hälsningar

              Martin, Susanne och Sebastian

              http://diamen.no-ip.com

              Kommentar

              • blodapelsin
                • February 2004
                • 8

                #8
                det finns silikon på biltema som kostar typ femti spänn som man kan använda, det är ett silikon med lite akvarium och sånt på framsidan.
                Man behöver inte Epoxy akvarielack heller, går att använda sig av sånt två komponents plast finns på biltema med, har glömt vad det heter man har det till glasfiberväv och man kan laga plastbåtar med det, det luktar illa rikigt illa när det härdar men sen är det bra jag har byggt en hel bakgrund på två meter i det. två komponents golvlacker går bra också jag tror det är vattenbaserad tvåkomponents golvlack inte säker men kolla runt lite i forumen så är det säkert nån som vet.
                ha det
                rocky marciano

                Kommentar

                • Tricella
                  • October 2002
                  • 1052

                  #9
                  Använde du International´s Marine Polyester?

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #10
                    Färg och husfix då, var kan man hitta det ? På biltema ? Till vilket ca-pris ?

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      • August 2002
                      • 134

                      #11
                      Tricella...
                      Jag har provat Internation Marine Polyester, det funkade inte alls.
                      Ska du prova så gör ett test på en mindre bit först. Vissa påstår att
                      det funkar. För mig så vitnade det. Dessutom började den stenhårda ytan bli klibbig i vattnet. Möjligt att en veckas härdningstid inte var tillräckligt.
                      MVH Tommy K

                      Kommentar

                      • Tricella
                        • October 2002
                        • 1052

                        #12
                        Tommy K.

                        Du måste nog gjort något fel då Marine Polyester är ämnat att vara under ytan. Då ska den inte skifta hårdhet.

                        Men jag vet att folk har olika erfarenheter av de flesta produkter som testats som lack till bakgrunder. Epotex känns därför säkrast...men som sagt...de vet om det själva och därför sätter de ett bedrövligt högt pris!

                        Kommentar

                        • Mazi
                          • January 2004
                          • 868

                          #13
                          Jag köpte en lack som heter : Beckers klarlack. lösningsmedelsburen.. dom sa att den kunde va i vatten när den torkat... Tror ni att denna skulle funka ???

                          Kommentar

                          • Mazi
                            • January 2004
                            • 868

                            #14
                            Kan man silikona på lacken, eller fäster det inte ?? och en enkel fråga; Hur öppnar man en färgburk ??

                            Kommentar

                            • Diamen
                              • January 2004
                              • 208

                              #15
                              Vist måste det gå att silikona på en lackad yta och vad det gäller att öppna en färgburk, ta en skruvmejsel och böj upp locket.
                              Med vänliga hälsningar

                              Martin, Susanne och Sebastian

                              http://diamen.no-ip.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...