Inreda akvarium med stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warre
    • February 2024
    • 7

    Inreda akvarium med stenar

    Hejsan
    Jag tänker inreda ett nytt akvarium med sand och stenar. Men fastnar i det här med om man ska ha nånting i botten av akvarium eller inte? Jag har fått så många olika svar så jag snart vet inte vad som är sant eller falsk. Vissa har det inte, andra använder frigolit eller liggunderlag.

    Jag tänkte först liggunderlag men så fick jag veta att dom med tiden kan mögla eller löses sönder osv? Okej då kör vi med frigolit, nej men då blir det smulor av frigolit som flyter omkring eller att den flyter upp? En säger att man kan lägga stenar på glas direkt och sen sand runtomkring.

    Så nu har jag kikat runt lite och funderar, kan man ha en sånt här?


    Lägg den i botten av akvarium, fyller med sand sen stenar. Det borde väl fungera?

    Bomba mig gärna med era kloka huvud
    Tackar i förhand!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Det fungera säkert. Jag använder plastskivor som skydd och för att fästa rötter. Men har man inga fiskar som gräver och man tänker lägga i sand först och inreda med stenar efter det behövs knappast något skydd. Många professionella scapers som använder inget skydd alls utan placerar sten direkt på glaset, vilket man kan se i många videor om aquascaping.
    Slitstarka, transparenta och UV-resistenta plastglasskivor som kan varmbockas, borras, sågas, graveras, limmas m.m. Typiska användningsområden är i badrum, växthus, kylanordningar, fönster, montrar, hyllor, skyltar och som rumsavdelare.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Antar att man har något mjukare på utsidan under botten så att eventuella ojämnheter tas hand om.

      Vet inte när stenarna blir så stora att de riskerar glaset hållfasthet.

      Men kan tänka mig att det handlar om att sprida stenens tyngd över en större yta av glaset.

      Så om man placerar en ojämn sten direkt mot glaset så kan man tänka sig att de få beröringspunkterna mellan glas och stenen. Får all vikt.
      DVS på en väldigt liten yta ett stort tryck.
      (I detta tillspetsade scenario så kanske även ett liggunderlag under karet förvärrar situationen när under den lilla glasytan inte finns något stumt..)
      ​​​
      Om man lägger något bottenmatrial som grus/sand/amasonia eller liknande så kommer stenens tyngd fördela sig över en mycket större yta när bottenmatrialet/substratet anpassar sig mot stenens ojämnheter mm.

      Men om du inte vill lägga stenen lite ovanpå bogtensubstratet så är du inne på rätt väg att använda mesh eller som föreslogs biltema skivorna.

      De är styva och även om stenen ligger lika dant mot biltema skivan så när den är styv så kommer den i sin tur att fördela tyngden per ytenhet mot glaset på en betydligt större yta. Skivan bygger inte så mycket när den är tunnare än meshen.

      Bara lite random tankar och har aldrig behövt den erfarenheten.

      Kommentar

      • Warre
        • February 2024
        • 7

        #4
        Jag kommer att ha en massa Malawi ciklider

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av Warre
          Jag kommer att ha en massa Malawi ciklider
          Då kan det vara bra med något skydd ifall stenar välter etc. pga. att fiskarna gräver.

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Bra idé när de där Malawi fiskarna är aquascapers! ?


            Kommentar

            Arbetssätt...