Sand och växtrötter blir svarta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skallskada

    • July 2023
    • 9

    Sand och växtrötter blir svarta?

    Jag har ljus sand (se bild) i mitt akvarium men när jag skulle flytta om så märker jag att på ena sidan är flera växters rötter är kolsvarta och sanden är gråaktig.
    Märkte några veckor tidigare att sanden verkat blivit missfärgad av en liten grå malgrotta (se bild) jag hade men den och den missfärgade sanden tog jag bort då.
    Nu ca 2v senare efter att jag tagit bort alla växter som hade svarta rötter och den märkliga sanden så har nya växter fått svarta rötter och sanden runt dem har blivit grå igen. De gråa verkar lösas upp i vattnet om jag inte tar sanden direkt.
    Kan detta verkligen komma från en liten malgrotta eller är det något annat? Grottan är dessutom köpt på cyberzoo och ska ju vara för akvarium.
    ​​​​​
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Det du beskriver låter som det bildats svavelväte i sanden. Luktar det "ruttna ägg" eller iaf. illa om växternas rötter eller den grå sanden?

    Kommentar

    • Skallskada

      • July 2023
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Det du beskriver låter som det bildats svavelväte i sanden. Luktar det "ruttna ägg" eller iaf. illa om växternas rötter eller den grå sanden?
      Ja det luktade ju illa nu när du säger det.. tack för svar!

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Kruxet med svavelväte är att det sprider sig och angripen sand eller annat material får man kassera för att bli av med problemet. Det kan bildas av att organiskt material bryts ner i en syrefattig miljö som t.ex. fin sand som är för kompakt.

        Kommentar

        • Skallskada

          • July 2023
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Kruxet med svavelväte är att det sprider sig och angripen sand eller annat material får man kassera för att bli av med problemet. Det kan bildas av att organiskt material bryts ner i en syrefattig miljö som t.ex. fin sand som är för kompakt.
          Okej då ska jag fixa det direkt. Då är det nog för att jag försökt att inte röra runt i sanden en period pga att jag använt växtnäring som är som lerkulor.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Röra runt i sanden är ingen bra ide, då riskerar man blanda in detritus och organiskt material i sanden vilket kan starta processen som leder till sådana här problem.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Röra runt i sanden är ingen bra ide, då riskerar man blanda in detritus och organiskt material i sanden vilket kan starta processen som leder till sådana här problem.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...