Bottenmaterial till "jungelkar" som uppskattas av både växter och innevånare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Bottenmaterial till "jungelkar" som uppskattas av både växter och innevånare.

    Har nyss skaffat mig ett Juwel Rio 125 som jag tänkte skapa lite jungel i.
    Tanken är att ha mycket rötter och mycket växter.
    Som innevånare funderar jag på ett gäng corrydoras, ett gäng av någon tetra, några ottocinclusar, lite räkor, någon L-mal och ev något dvärgciklidpar (apistogramma).

    Var väldigt länge sen jag hade sötvatten och växter senast (efter många år med salt och lite Malawi därimellan). Senast körde jag blästersand från Jula, men när man nu kikar på akvarieshoppar online så ser det ut att vara väldigt mycket bottensubstrat av lerkorn som gäller.

    Har läst att corrydoras och apistogramma helst vill ha fin sand...helst oxå mörk botten.
    Så...om man samtidigt vill försöka få växter som växer frodigt (lite åt växtkarhållet) och ha fiskar/malar som trivs och förhoppningsvis leker... vad skall man då välja som bottenmaterial?
    Mörkt bottensubstrat, fin sand, eller substrat under sanden? Känns lite som det blev stopp redan där i planeringen
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Man kan ha både soil och sand i kombination, vilket är vanligt i aquascaping. Man har alltså soil i de partier där man tänkt sig mycket växter och ljus sand i framkant, beroende på hur man tänkt inreda. Alternativt i stället för soil kan man använda ett näringssubstrat på botten som man sen täcker med sand.
    Jag har använt JBL Volcano Mineral på botten sen ett tunt lager med Dennerle näringssubstrat och över sen täckt med soil ADA Amazonia/Amazonia Light där växterna skall planteras. I framkant blev det lite näringssubstrat på vissa ställen sen sand. Har dock ingen bild på när soilen är på plats.

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Ah, tack för tipset! Känns väl som en mycket god tanke.
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      Arbetssätt...