Sanden blir brun?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    Sanden blir brun?

    Har ett 120 l akvarium som startades för mindre en 2 veckor och jag har inga fiskar i eller levande i det men sanden ska gentligen vara beaige men nu är den brun? Beror det på att alger har växt i den? Hur löser man detta? Bara på halva sidan
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #2
    Tänker kiselalger, för det kan man få i nystartade akvarier. Men utan fiskar eller nått? Varför har du inte haft i några startfiskar? Jag började med 5 kilfläcksrasbora, så fort tempen var rätt. Hade även i startbakterier och vattenberedning såklart. Om det nu är kiselalger, så försvinner dom av sig själv efter ett tag. Inget att bry sig om. Men lägg gärna upp en bild på karet, så vi får se hur det ser ut!

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      Ursprungligen postat av Pierre67
      Tänker kiselalger, för det kan man få i nystartade akvarier. Men utan fiskar eller nått? Varför har du inte haft i några startfiskar? Jag började med 5 kilfläcksrasbora, så fort tempen var rätt. Hade även i startbakterier och vattenberedning såklart. Om det nu är kiselalger, så försvinner dom av sig själv efter ett tag. Inget att bry sig om. Men lägg gärna upp en bild på karet, så vi får se hur det ser ut!

      https://www.cyberzoo.se/sv/alger-i-akvarium
      Okej, skulle till Grekland så hade inte fiskar i för säkerheten men nu är det ett par lgrönbågsciklider lägger upp bilden

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av Elliotfiske10
        Har ett 120 l akvarium som startades för mindre en 2 veckor och jag har inga fiskar i eller levande i det men sanden ska gentligen vara beaige men nu är den brun? Beror det på att alger har växt i den? Hur löser man detta? Bara på halva sidan
        Ja vatten och ljus skapar liv Att du fått på ena sidan är tecken på att det får mest ljus där men det är bara att vända ner det. Växter hjälper till att skapa balans så enklaste sättet är att ösa i massa växter!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...