Hur länge håller sk soil?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exo
    • April 2022
    • 11

    Hur länge håller sk soil?

    Hej, det sägs ju att man inte ska byta ut bottenmaterial i onödan, men hur är det med så kallat soil? Det verkar bara hålla i ett eller högst ett par år, sedan blir det omstart. Det verkar inte vara så lyckat, eller?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Beror på vad man menar med "att hålla". Effekten av soil avtar över tid så det kan ev. bli nödvändigt att peta ner "rottabletter" efter något år eller så. Sin form verkar soilen (jag använt) hålla i flera år.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Soil kan väl lösa upp sig lite med tiden men då är det bara att fylla på mer. Byta ur substratet är vansinne!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Soil kan väl lösa upp sig lite med tiden men då är det bara att fylla på mer. Byta ur substratet är vansinne!
        Jo, det verkar som en del gör så när dom gör en ny scape. Behåller befintlig soil och fyller på med ny.

        Kommentar

        • exo
          • April 2022
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Beror på vad man menar med "att hålla". Effekten av soil avtar över tid så det kan ev. bli nödvändigt att peta ner "rottabletter" efter något år eller så. Sin form verkar soilen (jag använt) hålla i flera år.
          Flera sorter verkar ha en pH-sänkande effekt också vilken avtar med vattenbyten över tid om jag förstått det rätt. Att kompensera det med pH-minuspreparat till exempel förtar väl allt med soilen, då kan man lika gärna börja med vanligt bottenmaterial från början? Eller fungerar det inte bra med pH-minus och räkor?

          Det verkar inte bra att starta om en gång om året, men att fylla på med mer soil innebär ju att det blir ett oerhört tjockt lager över tid.

          Kommentar

          • exo
            • April 2022
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Soil kan väl lösa upp sig lite med tiden men då är det bara att fylla på mer. Byta ur substratet är vansinne!
            Men många sorters pH-sänkande effekter avtar ju med tiden och vattenbyten, då måste man fylla på rejält i så fall och till slut blir det ju oerhört mycket bottenmaterial.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Att använda soil som pH-sänkande material är ingen större idé, som du säger avtar den effekten relativt fort. Dock varar näringen i soilen betydligt längre så man behöver alltså inte ersätta med ny soil en gång om året. Är man ute efter en permanent pH-sänkning är det ett trycksatt CO2-system som är enda lösningen, som jag ser det. Har man planer på att behålla samma bottensubstrat och scape i mer än fem år eller mer, hade jag valt en kalkfri sand med fraktionen 2-3mm. Men även en sådan botten blir "trött" med tiden.

              Kommentar

              • exo
                • April 2022
                • 11

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Att använda soil som pH-sänkande material är ingen större idé, som du säger avtar den effekten relativt fort. Dock varar näringen i soilen betydligt längre så man behöver alltså inte ersätta med ny soil en gång om året. Är man ute efter en permanent pH-sänkning är det ett trycksatt CO2-system som är enda lösningen, som jag ser det. Har man planer på att behålla samma bottensubstrat och scape i mer än fem år eller mer, hade jag valt en kalkfri sand med fraktionen 2-3mm. Men även en sådan botten blir "trött" med tiden.
                Hur är det med pH-minus-preparat? Men ett akvarium borde ju kunna gå mycket längre än fem år utan att man behöver byta bottenmaterial?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Tror att pH-minuspreparat också har en begränsad effekt och är väldigt svåra att styra. Normalt gör man veckovisa delvattenbyten vilket ställer till det, sen påverkas effekten av preparatet av ev. kalkhaltigt material i akvariet. Men även växterna påverkar genom sin konsumtion av CO2 vilket också kommer att göra att pH kommer att "svänga" en hel del. Det finns alltså för många parametrar som påverkar pH i ett inrett akvarium med fiskar, växter delvattenbyten mm. När det gäller livslängd av bottenmaterial tänker jag främst på växterna när bottenmaterialet blir närings/syrefattigt och kompakt genom detrius/slam som så småningom ansamlas och substratet blir mer som en "kaka", om man säger så. Man skulle också kunna tänka sig en krukväxt som aldrig blir omplanterad och får ny jord, som en liknelse. Finns en del att kolla på ang. bottensubstrat på. (1) PLANTED TANK SUBSTRATE AND SOIL GUIDE - BASE LAYER FERTILIZING VS. SAND, GRAVEL - YouTube

                  Kommentar

                  • exo
                    • April 2022
                    • 11

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Tror att pH-minuspreparat också har en begränsad effekt och är väldigt svåra att styra. Normalt gör man veckovisa delvattenbyten vilket ställer till det, sen påverkas effekten av preparatet av ev. kalkhaltigt material i akvariet. Men även växterna påverkar genom sin konsumtion av CO2 vilket också kommer att göra att pH kommer att "svänga" en hel del. Det finns alltså för många parametrar som påverkar pH i ett inrett akvarium med fiskar, växter delvattenbyten mm. När det gäller livslängd av bottenmaterial tänker jag främst på växterna när bottenmaterialet blir närings/syrefattigt och kompakt genom detrius/slam som så småningom ansamlas och substratet blir mer som en "kaka", om man säger så. Man skulle också kunna tänka sig en krukväxt som aldrig blir omplanterad och får ny jord, som en liknelse. Finns en del att kolla på ang. bottensubstrat på. (1) PLANTED TANK SUBSTRATE AND SOIL GUIDE - BASE LAYER FERTILIZING VS. SAND, GRAVEL - YouTube
                    Ja då är jag med, vanligt bottenmaterial går ju att slamsuga emellanåt vid vattenbyten, men soil kanske inte är en så bra idé då. Kan inte engelska, men tack för informationen.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Normalt behöver man inte slamsuga något bottenmaterial. Röra i bottenmaterial är aldrig en bra idé utan stör nitrifikationsbakterier mm. Man kan däremot suga upp ev. växtrester mm. som ligger ovan sanden. Soil för övrigt är mest intressant om man tycker växter och ev. vissa räkor är viktigt, annars helt onödigt.

                      Kommentar

                      • exo
                        • April 2022
                        • 11

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Normalt behöver man inte slamsuga något bottenmaterial. Röra i bottenmaterial är aldrig en bra idé utan stör nitrifikationsbakterier mm. Man kan däremot suga upp ev. växtrester mm. som ligger ovan sanden. Soil för övrigt är mest intressant om man tycker växter och ev. vissa räkor är viktigt, annars helt onödigt.
                        Precis, det är så jag har gjort förut med. Soil har jag ingen erfarenhet av, men det verkar bökigt. Finns väl enklare alternativ då.

                        Kommentar

                        • stefanr72
                          • November 2010
                          • 1022

                          #13
                          Ursprungligen postat av exo

                          Precis, det är så jag har gjort förut med. Soil har jag ingen erfarenhet av, men det verkar bökigt. Finns väl enklare alternativ då.
                          Hur mycket vill du sänka PH?

                          Kommentar

                          • exo
                            • April 2022
                            • 11

                            #14
                            Ursprungligen postat av stefanr72

                            Hur mycket vill du sänka PH?
                            Det är cirka 8 från kranen, så ner till ungefär 6,5 hade väl varit bra.

                            Kommentar

                            • Fiskburken
                              • March 2019
                              • 198

                              #15
                              Har haft samma soil i mitt akvarium i mer än tre år (ADA), med kalkhaltigt pH 7,5 ur kranen. Första 1-2 åren växte 'snabbväxande' stjälkväxter markant snabbare än idag. Å andra sidan frodas några sorters cryptocoryne numera och jag måste konstant trimma dessa istället. Har t.ex. cryptocoryne crispatula som inte syntes efter planteringen första året och som jag trodde dött, men som numera tar över hela akvariet om jag låter den.

                              Ingen märkbar pH-sänkning efter första året skulle jag säga. Orkar inte byta soil, lättare att anpassa växterna (och använder ju flytande gödning ändå). När jag byter bostad blir det ett större akvarium med CO2 istället.
                              Senast redigerad av Fiskburken; 30 June 2022, 18:49.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...