Orolig för tung sten.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    • February 2004
    • 183

Orolig för tung sten.

Vet att ämnet har varit uppe många gånger, men vill ändå försäkra mig med er extertis och åsikter.

Har köpt en 6kg tung rätt så kompakt (ej platt) sten.
    Nu ska den i mitt 570liter kar, 160x60x60cm, som redan är igång.
    Akvariet har aluminiumkanter och står på en aluminiumställning med sex ben.
    På bottem i karet, under gruset, har jag ett liggunderlag. Dock har jag ingeting mellan akvariet och ställningen, så de centrala delarna av karet har liksom inget att vila på.
    Därför är jag lite (mycket) orolig, nu är stenen ska i ungefär i bakre mittenpartet av karet.

Vad tycker ni? Oroar jag mig i onödan, eller ska jag låte bli att slänga i stenen (ehh, jag menar försiktigt sänka ner stenen!!)?

Tack för info.
    /Kid

• Mcoist
    • May 2003
    • 296

Alltså att ditt akvarie skulle braka av en sten på 6 kilo med liggunderlag i är helt osannolikt om vi snackar stenar på 20 kilo så kanske oro.

Det att ditt kar står rätt på ställningen påverkar minimalt med den lilla stenen su skall tänka att du redan har ett tryck på närmare 600kilo på din ställning så 6 kilo hit eller dit.

Det man skall vara försiktig med är om man inte har något i akvariet vilket gör att hela stenens tyngd i det här fallet 6kilo kan trycka på en liten pytte sten som senare trycker direkt mot glaset vilket då blir samma som att den lilla pyttestenen hade vägt 6kilo.

Nu har du ju liggunderlag i akvariet vilket tar bort den risken.

Så om du vill ha i stenen så visst lägg i den se däremot till så att den inte kan ramla ner eller ramla in i någon av sidorutorna.

Lycka till
    4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
    1st 540L som skall limmas och repareras.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

• ray
      • January 2002
      • 954

Jag har 80 -100kg sten i mitt 500L som också står på en
      al-ställning med sex ben ,så en sten på 6kg är inget du behöver oroa dig för.
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=364
      ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

Kommentar

• Kid
        • February 2004
        • 183

Tack så mycket Mcoist och ray!! Precis vad jag ville höra!

Och ray, vilket j-kla snyggt akvarium!! Rena drömmen!
        Är stenen i bakgrunden riktig sten (dina 80-100kg)? Om ja, hur sitter dem fast? De lutar väl inte direkt mot bakre rutan?
        Blir det inte väldigt mycket tyngre för bakre delen av akvariet?

Tack igen!
        /Kid

Kommentar

• ray
          • January 2002
          • 954

Tack Kid ,det är riktiga stenar jag byggt bakgrunden med,en del lutar mot bakrutan .
          ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

Kommentar

• shippy
            • August 2007
            • 1

tja alla glada!

Har preccis läst ovanstående text men skulle fortfarande vilja fråga ifall jag kan sätta i en ca:24 kg tung sten i mitt kar.
            När jag läste din text kid så låter det som att min sten inte är nånting, men så kom ja på att det står att du ju inte har en sten utan flera och då kanske de kan förändra hela saken!?

Min ställning är inget att oroa sig över och vad jag förstår så är det en fördel att ha liggunderlag, vilket jag har. Men men jag känner mej fortfarande osäker, man vill ju inte direkt ha ett krossat akvarium, så borde jag sluta oroa mej eller`?

Kommentar

Arbetssätt...