Göra egen svart 3D-bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscis
    • March 2021
    • 1

    Göra egen svart 3D-bakgrund

    Hej!

    Första inlägget här, relativt långt, men har fetat frågan här nedan. Jag har grottat ner mig i massa trådar som finns både här och på andra forum, samt kollat otaliga Youtube-klipp på hur man ska göra 3D bakgrunder. Vissa produkter man önskat finns inte att få tag på här i Sverige. Det jag är ute efter är att få till en riktigt riktigt svart 3D-bakgrund, vilket verkar vara relativt svårt. Så det är egentligen det som är frågan. Hur får jag till en väldigt svart 3D-bakgrund? Tänkte jag beskriver min väg här nedan hur långt jag kommit.

    Produkter
    BAS: Som bas använder jag mig av frigolit köpt på Byggmax som jag värmt till efter önskad form.

    FÄRG/KULÖR: Drömmen var att få tag på Drylok Original och Quikrete (färg), dock har jag inte hittat dessa i Sverige. Köpte i all hast - utan att undersöka djupare - Drylok Extreme, som jag sedan tyvärr förstod inte är rekommenderad för akvarium. Varför Drylok Original och Quikrete, är för att det verkar relativt lätt att blanda ihop bra kulör och applicera. Samt att det inte verkar ge för blank känsla och behöver ej lackas efteråt.

    Eftersom jag inte hittar ovanstående produkter så lutar det åt att det blir husfix, med nått färgpigment samt Epotex klarlack (NM Klarlack FS 023). Jag får helt enkelt sänka min ribba och lägga en klarare lack på. Det jag dock inte hittar är hur jag kan få till en svart svart husfix. När jag undersöker så verkar det gå "lägst" till en grå nyans. Men jag har som sagt inte själv provat. Någon som har erfarenhet och kan putta mig i rätt riktning?

    Bifogar en bild på ett test jag gjort, med frigolit, Drylok Extreme och färgpigment för betong, långt ifrån det svarta jag vill ha.

    EDIT: Hade tyvärr inte rättighet att lägga upp bild. Så länkar till min Dropbox där bilden är: https://www.dropbox.com/s/xy4a9ixwtg...58.57.jpg?dl=0
    Senast redigerad av Piscis; 08 May 2021, 17:06.
  • Darkg
    • September 2020
    • 97

    #2
    Jag har inte försökt göra svart, men blandat några vanliga pigment i husfix, inklusive kimrök.

    Kommentar

    Arbetssätt...