Biltema sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • speleman
    • June 2009
    • 6

    Biltema sand

    Kan man använda biltemas sandlådesand i ett litet akvarium? Tacksam för seriösa svar
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Nej men du kan med fördel använda biltemas fogsand. Sandlåndesand brukar vara lite väl kompakt.

    Kommentar

    • speleman
      • June 2009
      • 6

      #3
      Om man bortser från det ko0mpakta, måste man rengöra sanden väldigt noga eller...

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Fogsanden har jag inte rengjort överhuvudtaget, bara stoppat ner direkt och det har inte blivit dimmigt(fyll vatten i akvariet genom att hälla det på exempelvis en tallrik). När det kommer till sandelådesanden så har jag ingen aning då jag aldrig har eller skulle stoppa den i akvarium.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag sökte på biltema och sandlådesand och hittar ingen. Biltema har sand kort och gott och vad du använder den till är upp till dig.
          Om den sanden säljs för sandlåda eller något annat torde spela exat ingen roll. Man kan dock förvänta sig att sandlådesand är "giftfri" då man troligen ställer sådan krav på den. Oberonde av vilken sand skulle jag tvätta den för att bli av med eventuella lättlösliga orenheter.
          Jag titta på grund av frågan på olika "sandlådesand" och det är rätt uppenbart lite olika sand beroende på leverantör. Olika densitet olika färg osv.
          Jag hittar dock inget som helst skäl till att den INTE skulle gå använda. Så tycker du om sanden, använd den.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #6
            Biltema har minst två typer av sand blästersand(bör inte användas då kornen har vassa kanter) och fogsand(lämplig för akvarie, det står till och med på deras egna sida), sedan kanske man förstås kan komma undan med att slänga i även blästersanden men har man exempelvis corydoras så skulle jag åtminstone inte göra det och det är ju småsummor oavsett i sammanhanget, så det är väl bättre i min mening att använda den de själva rekommenderar. Vill man ha gratis sand går det ju annars att åka ut och plocka, det gjorde jag en gång till mindre akvarie- fungerade bra.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ok. Hitta blästersande. Den är kompakt. 3500 kg /m3. Det är mycket och dessutom kantig. Någon fogsand hittar jag inte utan sand kort och gott finns men den är lämplig som bland annat fogsand så vi menar nog samma. Som du säger kostanden är ju inte problemet.

              Kommentar

              • Chelydra
                • November 2020
                • 3

                #8
                Vad säger ni om filtersand då? Tex https://www.swim-fun.com/sortiment/p...r-sand-18-kg_1
                Står ingenstanns att det skulle vara annat än sand i den.

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Chelydra
                  Vad säger ni om filtersand då? Tex https://www.swim-fun.com/sortiment/p...r-sand-18-kg_1
                  Står ingenstanns att det skulle vara annat än sand i den.
                  Det fungerar bra.

                  Kommentar

                  • Chelydra
                    • November 2020
                    • 3

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefanr72

                    Det fungerar bra.
                    Då kör jag med den, känns VÄLDIGT mjuk också, blir nog perfekt för corydorasarna

                    Kommentar

                    • Peter Olsson1
                      • January 2022
                      • 2

                      #11
                      Jula har blästersand som en del använder till akvariet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...