hur få mörk bakgrund ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diamen
    • January 2004
    • 208

    #16
    Det som igentligen händer när du inte använder olja eller liknade, är att glasrutan funkar som en spegel och reflekterar ljuset innan den når fram till affischen och den blir mörk. Har man olja imellan bryter inte rutan ljuset och ljuset får komma fram och lyja upp affischen. Ganska enkelt, var ni inte med på fysiken?

    Hoppas ni inte blir arga nu. Men så ligger det till.
    Med vänliga hälsningar

    Martin, Susanne och Sebastian

    http://diamen.no-ip.com

    Kommentar

    • fc25
      • September 2003
      • 330

      #17
      Ursprungligen skickat av ViZiR
      nej, det är INTE en 3-D bild, jag har sagt att det är en HELT VANLIG AFFISH I PLAST som man sätter på baksidan av karet, eller i!
      ursäkta att jag överreagerar lite, men man får ju hänga med lite..

      förklaring: Bakgrunden har lite luft mellan den och glasrutan, så det blir något konstigt med ljuset mot affishen så att det blir mörkare än det ska vara.
      Endel ställen klibbar fast, antagligen pga vatten som har torkat och klibbat fast den.
      Alltså: Finns det något sätt att få hela så att det inte är mellanrum mellan glaset och affishen?
      Det får det att bli ljusare...
      Häng med själv! En 3D-affish är en helt vanlig affish.
      //Fredrich

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #18
        Vill ViZiR absolut tro att en 3D-bakgrund är bucklig som en btn så får han väl tro det tills han sett en själv
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #19
          3-D är INTE bucklig, 3-D är så att det SER UT som att det sticker ut.
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • smulan29
            • March 2004
            • 24

            #20
            Nu är det så att 3 d bakgrund är en affisch som ser ut som det sticker ut, en helt vanlig plan affisch.Ni då som inte vet vad killen menar kan gå till en zooaffär och be att få kika på en sån bild.
            smulan29

            Kommentar

            • fc25
              • September 2003
              • 330

              #21
              Ursprungligen skickat av Diamen
              Det som igentligen händer när du inte använder olja eller liknade, är att glasrutan funkar som en spegel och reflekterar ljuset innan den når fram till affischen och den blir mörk. Har man olja imellan bryter inte rutan ljuset och ljuset får komma fram och lyja upp affischen. Ganska enkelt, var ni inte med på fysiken?

              Hoppas ni inte blir arga nu. Men så ligger det till.
              Tack för fysiklektionen och tipset att använda olja.
              //Fredrich

              Kommentar

              • fc25
                • September 2003
                • 330

                #22
                Ursprungligen skickat av smulan29
                Nu är det så att 3 d bakgrund är en affisch som ser ut som det sticker ut, en helt vanlig plan affisch.Ni då som inte vet vad killen menar kan gå till en zooaffär och be att få kika på en sån bild.
                Tekniken och önskat resultat är detsamma oavsett affish (stava?) alltså egentligen skitsamma vilken typ man vill använda den på.
                //Fredrich

                Kommentar

                • ViZiR
                  • December 2003
                  • 490

                  #23
                  ja, men jag trodde att det medlet någon talade om i en av de första inläggen var till för att få 3-D effekt, dvs. att det 'ser ut' som det sticker ut, fast det sitter på baksidan av karet.
                  <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                  </font id="Comic Sans MS"></b>

                  Kommentar

                  • pågen
                    • September 2003
                    • 21

                    #24
                    parrafinolja kanske går den varken luktar eller smakar.

                    Kommentar

                    • ViZiR
                      • December 2003
                      • 490

                      #25
                      jag har inte parrafinolja, ska ev. prova med olivolja imorgon.
                      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                      </font id="Comic Sans MS"></b>

                      Kommentar

                      • smulan29
                        • March 2004
                        • 24

                        #26
                        Ursprungligen skickat av fc25
                        Ursprungligen skickat av smulan29
                        Nu är det så att 3 d bakgrund är en affisch som ser ut som det sticker ut, en helt vanlig plan affisch.Ni då som inte vet vad killen menar kan gå till en zooaffär och be att få kika på en sån bild.
                        Tekniken och önskat resultat är detsamma oavsett affish (stava?) alltså egentligen skitsamma vilken typ man vill använda den på.
                        Ursäkta mig men vet du vad hyfs är? Klanka ner på stavning , har du inget annat för dig eller?
                        smulan29

                        Kommentar

                        • fc25
                          • September 2003
                          • 330

                          #27
                          Ursprungligen skickat av smulan29
                          Ursprungligen skickat av fc25
                          Ursprungligen skickat av smulan29
                          Nu är det så att 3 d bakgrund är en affisch som ser ut som det sticker ut, en helt vanlig plan affisch.Ni då som inte vet vad killen menar kan gå till en zooaffär och be att få kika på en sån bild.
                          Tekniken och önskat resultat är detsamma oavsett affish (stava?) alltså egentligen skitsamma vilken typ man vill använda den på.
                          Ursäkta mig men vet du vad hyfs är? Klanka ner på stavning , har du inget annat för dig eller?
                          Nej jag ursäktar inte! Ja jag vet absolut vad hyfs är, hur är det själv? Sättet som jag har skrivit det på är ganska vanligt på forum och betyder att jag själv är osäker på hur det stavas. Jag är inte den som klankar ner på stavning i första taget. Vänj dig vid hur forum fungerar innan du hoppar på folk. Jag ber om ursäkt för mitt något ohövliga svar till trådskaparen lite längre upp men jag blir otroligt irriterad när folk klagar på andra när dom har fel själva.
                          //Fredrich

                          Kommentar

                          • smulan29
                            • March 2004
                            • 24

                            #28
                            Ursprungligen skickat av fc25
                            Ursprungligen skickat av smulan29
                            Ursprungligen skickat av fc25
                            Ursprungligen skickat av smulan29
                            Nu är det så att 3 d bakgrund är en affisch som ser ut som det sticker ut, en helt vanlig plan affisch.Ni då som inte vet vad killen menar kan gå till en zooaffär och be att få kika på en sån bild.
                            Tekniken och önskat resultat är detsamma oavsett affish (stava?) alltså egentligen skitsamma vilken typ man vill använda den på.
                            Ursäkta mig men vet du vad hyfs är? Klanka ner på stavning , har du inget annat för dig eller?
                            Nej jag ursäktar inte! Ja jag vet absolut vad hyfs är, hur är det själv? Sättet som jag har skrivit det på är ganska vanligt på forum och betyder att jag själv är osäker på hur det stavas. Jag är inte den som klankar ner på stavning i första taget. Vänj dig vid hur forum fungerar innan du hoppar på folk. Jag ber om ursäkt för mitt något ohövliga svar till trådskaparen lite längre upp men jag blir otroligt irriterad när folk klagar på andra när dom har fel själva.
                            Då får jag be om ursäkt..Men jag tog detta som ett påhopp på min stavning. Sen måste jag nog be om ursäkt för jag fattar inte vad han har fel om?? Har du själv sett en sån här 3 d bakgrund? Det har nämligen jag gjort och dessa ser inte ut som dessa andra bakgrunder.
                            smulan29

                            Kommentar

                            • fc25
                              • September 2003
                              • 330

                              #29
                              Nej det kanske jag inte har, jag vet inte, men varför haka upp sig på vilken typ av affish det är när problemet är att få bort luften mellan glaset och affishen? Nu är problemet löst så vi kanske kan släppa det här?
                              //Fredrich

                              Kommentar

                              • Diamen
                                • January 2004
                                • 208

                                #30
                                Funkade det med olivolja med, men jag är nog inte så säker på att den inte kommer att lukta skit. Men det märker man ju, Hoppas att du slipper nå´n lukt...
                                Med vänliga hälsningar

                                Martin, Susanne och Sebastian

                                http://diamen.no-ip.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...