Plast i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Folkeserbe
    • January 2019
    • 2

    Plast i akvarium?

    Hej alla,

    Jag är i startgroparna att skaffa mig mitt första egna akvarium och har en fundering på vad som är lämpligt att stoppa i och inte. Det är nämligen så att när jag var liten kunde jag stå i timmar och titta på ett akvarium på Stor & Liten där de hade gjort ett vrak av ett playmobil-skepp i ett stort akvarium. Sedan dess har jag närt en dröm om att kunna göra något liknande och när nu möjligheten finns träder det vuxna huvudet in i bilden.

    Jag har surfat runt här i jakt på svar, men inte riktigt hittat något entydigt, så...

    Hur fungerar det med leksaksplast i akvariet egentligen? Är det någon som har erfarenhet av hur det beter sig? Bleks det? Är det farligt för fiskarna? Och går det i så fall att behandla plasten på något sätt som gör att den blir ofarlig? Fiskarna på Stor & Liten tycktes i alla fall trivas..

    Tack på förhand, hörrni!

    / Martin
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det är ju känt att det är ett problem med all plast som små barn har och stoppar i munnen som avger bla. hormonstörande ämnen men jag tror att hård plast är säkrare än mjuk. Lego borde inte vara nån fara...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Kemikaliekraven i EUs leksaksdirektiv började tillämpas den 20 juli 2013, så för att vara på den riktigt säkra sidan får man undvika plastleksaker som tillverkats före dess. Enligt leksaksdirektivet får kemiska ämnen i leksaker inte innebära någon risk för människors hälsa.

      Enligt Kemikalieinspektionens råd gällande plastleksaker ska man avstå från att köpa mjuka plastleksaker som är gjorda före 2007. Då är det stor risk att de innehåller ämnen som är förbjudna nu.
      Riskerna med farliga ämnen i hårdplast bedöms som mindre än i mjukplast av Kemikalieinspektionen.

      Läs mer hos Kemikalieinspektionen
      Det finns många regler för kemikalier i leksaker. Bland dem är leksaksdirektivet det mest omfattande regelverket. Kemikaliekraven och regler för brännbarhet i leksaksdirektivet är införda i svenska regler genom Kemikalieinspektionens föreskrifter KIFS 2017:8. Förutom leksaksdirektivet finns även kemikaliekrav för leksaker i flera andra regelverk som gäller parallellt. Här kan du läsa om vad som gäller om du tillverkar, importerar eller distribuerar leksaker.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Nu ska vi komma ihåg att reglera ekonomiska jättar är inte lätt. Dem kan lätt ändra formulan och sen att få stopp på plastproduktion som är farlig är väl lika lätt som att stoppa bensinproktionen, eller hälsofarliga mobiler, kanske märkt att det blivit helt tyst om vad strålningen från mobiler åstadkommer
        Kom ihåg också att Leksaker som SKA stoppas i munnen är troligen ganska säkra men är lekasaken inte tänkta att stoppas i munnen så är det en annan bollplan.... Man ska nog inte vara allt för naiv!
        För att det finns regler så betyder det inte att en sak är säker för dig! Det kommer in såna mängder produkter så det finns ingen möjlighet att testa allt och china tror jag inte har så mycket synpunkter på detta!
        Senast redigerad av åheim; 06 January 2019, 22:50.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Håller med, tycker rent allmänt att man skall vara mycket försiktig med alla plaster som inte är avsedda för akvariebruk, eller att de åtminstone är livsmedelsgodkända.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Folkeserbe
            • January 2019
            • 2

            #6
            Tack för input, det verkar ju minst sagt vara en djungel det här. Är det alltså något speciellt med plasten som finns i de saker man "får" stoppa i akvariet? Finns det i så fall något man kan "försegla" annan plast med så att den blir akvarievänlig?

            Kommentar

            • Dannem
              • March 2019
              • 8

              #7
              Köp båtlack. Det finns billigt på biltema. Enkomponents o glasig eller matt. Matt blir snyggare. Sen lägger du på det i tunna lager, iaf 3st. Låt torka o sen lägg i vatten 1vecka. Inte akvariet då. Tänk på att inte använda spay även om det först kan verka enklare. Lycka till!

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Plast och andra konstgjorda "dekorationer/leksaker" hör inte hemma i ett akvarium över huvudtaget!
                Fiskarna skall ha en miljö som så mycket som möjligt liknar deras naturliga!
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Thaifighter
                  Plast och andra konstgjorda "dekorationer/leksaker" hör inte hemma i ett akvarium över huvudtaget!
                  Fiskarna skall ha en miljö som så mycket som möjligt liknar deras naturliga!
                  Nja fiskarna bryr sig minimalt om deras grottor består av stenar eller av borgar eller dykare så länge som de kan gömma sig där och inredningsmaterialet inte avger några ämnen i vattnet som kan skada fiskarna.
                  Sedan är det förstås en rent estetisk fråga (för den som kollar på akvariet och inte för fiskarna) att många (som jag själv) gärna vill ha en inredning som liknar fiskarnas naturliga miljö. Jag tycker t.o.m. sådant som synliga pumpar och doppvärmare i akvariet ser fult ut. Men det är som sagt bara min personliga smak och gillar man att se på doppvärmare, pumpar, plastslott, dykare etc. etc. så är det helt OK.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...