Hur tar man bort BTN-bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekc
    • March 2018
    • 11

    Hur tar man bort BTN-bakgrund?

    Hej,
    Jag en en Slimline-bakgrund från BTN i akvariet, och vill nu bli av med den utan att repa glaset.
    Den är fastsatt med rätt mycket akvarie-silikon.
    Någon som gjort detta och har något tips på verktyg?
    Har även en original-pump från Juwel fastsatt i ena hörnet som jag också vill bli av med utan att förstöra glaset.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det går ju inte att få av den i helt skick, men det är väl antagligen inte heller syftet.
    Det brukar alltid gå att bryta av bakgrunden i skarven och sedan får man ofta in en lång platt kökskniv in i mellanrummet så man kan bryta av den del för del. Det brukar inte vara så svårt - däremot kan det ta lite längre tid att få bort silikonet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      En lång kniv med tunnt och böjligt blad är använde jag när jag tog bort juwelfiltret och även slimline. Har siliconet suttit ett tag så kan det ha hunnit uppstå korrisionsskador i glaset och det ser flammogt ut...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        En lång kniv med tunnt och böjligt blad är använde jag när jag tog bort juwelfiltret och även slimline. Har siliconet suttit ett tag så kan det ha hunnit uppstå korrisionsskador i glaset och det ser flammogt ut...
        Alltså en lång filékiv...?

        har tog bort Juwelbakgrunder i ett begagnat akvarium med en lång tunn ståltråd, det var litet kämpigt att få ned den bakom bakgrunden, men väl där lyckades jag skära av de då fåtaliga "silkonplupparna" som höll denna limmad mot glaset. Tråden gick gara av en gång. bakgrunden räddades nästan hel.

        Kommentar

        • ekc
          • March 2018
          • 11

          #5
          Tack för svar, fick bort bakgrunden. Har nu däremot riktigt envisa gröna alger på glasrutan som jag inte vet hur jag ska få bort. Provade ta bort dem med rakblad medan det var vatten i akvariet, men eftersom rutan är välvd är det jättesvårt att inte repa glaset.. Har provat med ättika och tvättsvamp, samt diskmedel. Funkar inte särskilt effektivt.
          Någon som har ett bra tips? Finns det något medel man kan hälla i och låta dra nån dag som tar bort alla alger utan att förstöra silikonet?

          Kommentar

          Arbetssätt...