Hur tunga stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slajmboll
    • July 2003
    • 39

    Hur tunga stenar?

    Hejsan, nu är det ju så att jag har skaffat mej ett 375liters akvarium.. alltså av den typiska standardsorten av aluminium och alltså inte nån pompös akvariemöbel.

    men nu är det så att jag är lite i inredningsstadiet, funderade på att göra det till ett biotop-akvarium och vill ha stora stenar i.. men jag är rädd att akvariets botten inte pallar stenarna.. så hur tung ska stenen högst vara för att akvariet ska palla det? glasen är 1 cm tjocka och den har aluminiumställning.

    väldigt grymt tacksam för svar.. =)
  • Petkro-8
    • December 2003
    • 25

    #2
    Hade samma fråga när jag startade ett identiskt malawiakvarium i februari. Svaret jag fick var: " Du kan ha i hur mycket som helst, huvudsaken är att bottenstenarna står på glaset, eller ännu bättre, på ett frigolitunderlag."

    Jag var lite skeptisk och försiktig när jag hade i stenen, men jag har säkert haft i över 40 kilo vanlig svensk sten.

    Jag funderar dock på att försöka bygga på höjden i en av akvarieändarna och då kommer jag nog att ta till lavasten för att den är lättare och ger en hel del volym till en låg vikt.

    Jag är fortfarande lite skraj när det kommer till att mosa in kilo efter kilo av sten när glas, vatten och sex våningar hyresgäster under mig är inblandade i ekvationen

    Kommentar

    • limpus
      • December 2003
      • 288

      #3
      ett frigolitunderlag e nog att uppskatta elr liggunderlag
      själv täckte jag hela botten sånär som på 2 cm från kanten runt om känns som om man inte behöver bekymra sig då på samma sätt vid framtida ombyggnationer i karet

      mvh // stefan

      Kommentar

      • metcrue
        • November 2002
        • 212

        #4
        Har 100kg sten i mitt 375 liters, det har 8 milimetersglas.
        Daniel Olsson

        Kommentar

        • marcus_swe
          • July 2003
          • 483

          #5
          Nån sa för mågra månader sen att man kunde proppa akvariet fullt av sten utan att det skulle vara någon fara. Men man skall som sagt va ha frigolit under så man inte får all tyngden på en liten yta.

          Kommentar

          • slajmboll
            • July 2003
            • 39

            #6
            men kan man inte bara lägga det på gruset? typ.. jag har inget direkt frigolitunderlag. och de stenarna jag tänker på väger 25 kr per sten.

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              Då är riseken att tyngden kommer hamla på ett eller ett par små gruskorn som i sin tru kanske&troligtvis spräcker botten. Varför envisas när en stor frigolitskiva kostar ca 10 kr?

              Kommentar

              • slajmboll
                • July 2003
                • 39

                #8
                har inte haft en aning om vad frigolit har kostat liksom, och sen bor jag inte direkt nära nån djuraffär... och akvariet är redan inrett så det känns rätt så mycket jobb att ta upp grusen, fiskarna och växterna för att sätta i en frigolitskiva.. =/

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Det är inget mot besväret med att flytta akvariet och bryta upp golvet om det skulle spricka, men jag förstår dig.
                  Men om akvariet är relativt nystartat kanske inte växterna har hunnit etablera sig än riktigt, och då är det ju inte så mycket som förstörs.
                  Du kan väl ha fiskarna i hinkar under tiden och bara kara undan sanden åt ena sidan, och lägga i frigoliten skuren i sektioner. Dock underlättar det mycket om man tömmer ur så mycket som möjligt av akvarievattnet.
                  Vilken typ av biotop hade du tänkt dig ?
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • marcus_swe
                    • July 2003
                    • 483

                    #10
                    Frigolit köper du inte i nån djuraffär utan på ett byggvaruhus eller t.ex. coop forums byggavdelning.

                    Skulle aldrig våga ha stora stenar utan frigolit. Frågan är vad försäkringsbolaget skulle säga om det sprack utan frigolit. Då har man ju inte gjort som man bör göra och försäkringern kanske sätts ur spel.

                    Kommentar

                    • slajmboll
                      • July 2003
                      • 39

                      #11
                      jag ville för ett tag sen ha en malawibiotop.. men jag har för snälla fiskar helt enkelt så det funkar ju inte.

                      sen tänkte jag diskus men de är ju både dyra och ibland för lugna fiskar... så diskusbiotop skulle nog inte vara nåt för mej.

                      igår kom jag på att jag vill nog ha en guramibiotop.. =).. med typ.. lite sådär stenar här o där.. kanske nån grotta.. bambupinnar och växter..

                      tragiskt nog så är fiskarna jag har nu inte helt biotopiska... det mesta är bara soppa.

                      Kommentar

                      • Qwerty
                        • December 2003
                        • 526

                        #12
                        jag har 20kg stenar typ 8 st i mitt kar och men under all sand som dom ligger på är det frigolit för jag mbunas malawi och dom har gräft ner till frigoliten i ett 540 L
                        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                        Kommentar

                        Arbetssätt...