Inredningsdetaljer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Inredningsdetaljer!


    Jag är en lugn person, måttfull och balanserad, men jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp alla tider.
    Jag får spatt och spader varje gång jag ser fåniga dykare, skattkistor, skeppsvrak, döskallar och andra kranium i olika akvarium, där de inte hör hemma. Men den här vwackra inredningsdetaljen kanske funkar... Corgi, Dinky, Tekno med fler har sådana i skala 1:43, Roco, Wiking och Brekina har Volkwagnar i skala 1:87...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Eller så gör man tvärt om - dvs använder själva bilen som akvarium och då inte riktigt vilken bil som helst utan en Rolls....

    Måste annars säga att jag inte alls förstår föraktet som en del har mot konstiga grejor i akvariet. Så länge det inte är skadligt för fiskarna så är det bara att inreda sitt akvarium efter vad man gillar
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 January 2018, 13:58.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      I Kalifornien såg jag en gång för längesedan en sådan där gammal VW-buss med delad framruta, lyxvarienten med takfönster och sådant, den var ombyggd till korallrevsakvarium.
      I GAF var vi en gång motvilligt inblandade i ett projekt för Designtorget, de hade då en butik på Drottninggatan i Göteborg. Det var en Ford Ka som byggdes om till akvarium, fullständigt hopplöst projekt, vi avrådde, men hursomhelst stod bilen i butiken (och läckte ordentligt) en tid, kanske under ett år.
      På Hisingen produceras det ju bilar, numera av en kinesisk firma, några har ju akvariefiskanknytning... Nej jag tänker inte i första hand på Volvo Amazon... utan P1800 ES, alltså herrgårdvarianten av "Parton" P-1800, den kallades av göteborgshumorn för "fiskbilen" eller "akvariet" på grund av den ramlösa bakluckan helt av härdat glas.

      Sedan var det väl VW Jetta som i Amerika marknadsfördes som VW Amazonas, och golfen hette där "Rabbit"...

      Till skillnad från Kjell så är jag allergisk mot dessa skattkistor och framförallt det kolorerade gruset. Nu senast såg jag en u-båt i en zoobutik, u-båten hade en dansk flagga... rätt smaklöst.
      Jonas på Skansenakvariet hade en gång en Schweizisk u-båt i ett akvarium, det blev ett himla rabalder om den.
      Jag såg iofs yngel tillhörande någon munruvande afrikansk ciklid som gömde sig under skattkistans lock... det var en sådan där luftpumpsdriven skattkista som frekvent lyfte på locket och stängde lika fort igen.

      För många år sedan, kanske 25 år sedan, var jag och besökte Nordsjömuseet i Hirtshals, i Danmark. Där hade dom ett fartygsvrak i ett akvarium, detta var väl rätt ok då det var en dansk kustfiskabåt i skala 1:1... Ja akvariet var mer än gigantiskt, kanske 10 meter högt, cylindriskt med 25-30 meter diameter i basen.
      Här cirkulerade bland annat torsk, plattfisk och ett stort stim av makrill... Makrillarna var tydligen "förbrukningsfiskar" makrillar överlever inte speciellt länge i fångenskap, så de ersattes varje vecka...

      Dom hade guider också, där i Hirtshals... En av dessa var iklädd torrdräkt och mask, samt luftflaskor, han befann sig inne i detta övergigantiska akvarium och kommunicerade med besökarna genom dykarradio. Ni som kollat på "den danske bonden" 100% Bonde i SVT, tycker väl som jag "att det är en himla tur att programmet är textat"... det fanns inga undertexter på akvarieglaset. Danska kan vara svårt att förstå ändå, och det underlättas absolut inte av att guiden pratade i en dykarmask med en massa bubbel- och gurgelljud tillagda....

      Några år senare stängdes detta akvarium, man hade tydligen drabbats av en stor brand, beklagligt, men det är svårt att förstå hur man kan få ett brandtillbud i ett akvarium, dom hade ju bara nordsjöfisk, inga eldbukar....

      Men nu är det i alla fall öppet igen!
      Velkommen til Nordsøen Oceanarium - Nordeuropas største akvarium. Tag med på ekspedition ind i en verden fuld af unikke oplevelser.


      När ni som har barnfamiljer och ändå varit i Billund och Legoland så ta vägen förbi Hirtshals!

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Oj, det verkar ju fantastiskt! Hoppas jag kan komma till Hirtshals någon gång.

        Att göra akvarium av en Rolls Royce verkar ju annars vara i dyraste laget.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ja Hirtshals rekommenderas!
          Museet alltså, staden i sig är väl inte så mycker att se, kanske är det annorlunda nu, men när jag var där luktade det väldigt mycket fisk, det fanns då flera fiskindustrier och en fiskhamn. Fiskauktionen (om den finns kvar) lär ju däremot vara sevärd, men inga tropiska fiskar, bara nordsjöfisk, och död sådan...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Akvariet i Hirtshals är ju ett av många akvarier som Zoopet recenserat https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=365
            Jag har varit där både innan branden och efter och det är ett rätt hyfsat akvarie
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...