sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #16
    Ursprungligen skickat av cool
    Jag fick rådetr att lägga i engelsk sjösten me råda sanden för då skulle det bli lättare att slamsuga men det vart inge bra för att råda sanden silas igenom sjöstenen så den hamnar längst upp men ja ska köpa 25 kilo sand till idag
    Hare gött Tobbe
    Om du har hög cirkulation i karet och har fin sand så har vissa växter en viss benägenhet att ryckas upp. Med lite grus så sitter växterna bättre fast. Så det finns flera goda skäl att ha sand underst och grus överst. Själv har jag bara sand då jag har småfisk typ guppy och platy.

    Tänk på att lägga ett ganska tjockt lager sand så sitter växterna bättre även om du tar grus överst. Detta om ni tänkt ha ett kar med mycket växter.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • cool
      • October 2002
      • 1869

      #17
      fast det blir inge snyggt kan ja tillägga
      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      NY MSN:t__skate@hotmail.com
      Skorpion och amfibie fantast

      Kommentar

      • oresare
        • December 2003
        • 273

        #18
        Jag tror att 25 kg skulle rckt alldeles lagom till mitt 110-liters men nu så har jag lite engelsk sjösten kvar i botten också så jag fick lite över. Visst silas sanden ner men jag tycker det är mycisgt med lite liv i formen.

        Jag har pansarmalar som rör omkring sanden rätt mycket och har därför planterat rätt mkt växter under filtrets insugsdel. Jag har inte fått in någon sand än så länge och när malarna bökar omkring så har jag aldrig sett sanden fara iväg längre än någon centimeter. Däremot så kan man ju vara försiktig och hälla i vatten vid vattenbyten i andra änden för då kan det virvla en del.

        Jag har biltemas 0,8-1,2 mm och den är väldigt ljus som en ljus sandstrand och inte ett dugg vass. Vattnet cirkulerar med 4x där och 5x i det lilla jag har med blästersand.

        Jag fick in lite sand i mitt innerfilter i det lilla 56-litersakvariet men det var för att jag höll på och planterade växter i närheten med filtret igång. Men så dum är nog bara jag... Pumpen lät lite konstig men när jag sköljde ur den så försvann sanden och den blev lika tyst som vanligt efterråt.

        /olivia

        Kommentar

        Arbetssätt...