Malawi akvarium med sluttning, och annat. Tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikie
    • April 2016
    • 10

    Malawi akvarium med sluttning, och annat. Tips?

    Hej! Har precis beställt ett vitt juwel 300, 350 liter och planerar nu på hur jag ska inreda och så. Läste någonstans att man kan få ett fint djup om man gör en sluttning, men problemet med det är att med sand (vilket är det jag vill ha) är tydligen att den till slut planar ut sig. Min plan är att jag tar 1,5cm frigolit och bygger som en trappa och sedan lägger på sanden. Men misstänker att det till slut kommer åka ner och så får man fram den fula frigoliten. En annan sak jag tänker på är att man bygger trappan sedan lägger man små sten och sedan sanden. Tänker att den borde fastna lite. Men antagligen blir det samma sak bara att stenen syns istället för frigoliten någon som har någon erfarenhet eller kännedom hur detta ska fungera?

    Sedan undrar jag om ni har tips på någon fin turkos eller blå bakgrunds plansch man kan köpa? Eller några andra fina bakgrunder som lyser upp lite där bak? Sen är det det här med stenar att bygga grottor med. Ska man köpa i djuraffären kostar det skjortan för att köpa lavastenar. Finns det någon som vet vart man kan köpa andra fina svarta och olika färger i Göteborg till ett rimligt pris? Har köpt vanliga "skogs stenar" till mitt nuvarande 150l kar, på cementen där jag bor. Dom hade tyvärr bara små sten som var svarta o vita o.s.v.

    Kom gärna med tips på hur jag kan inreda med vilken sand man ska ha o.s.v

    Om ni vill så kan jag även ladda upp bilder på hur det blir sen när jag fått iordning på allt

    Och ursäkta om jag skriver rörigt.


    Mvh john
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Som du skriver så är det oftast lättare att bygga med platåer och för att göra det kan man använda frigolit och/eller platta skifferstenar (finns att köpa i välsorterade akvarieaffärer. Frigoliten kan du på ställen som riskerar att synas "klä in" med hjälp av svartsilikon där man innan det torkar pressar in den sand som du skall ha i akvariet - då kommer man knappt alls att se att det är frigolit.

    Vert inte alls var man kan hitta ett brett utbud av sand men affärer som Herkules och Hornbach har säkert ett stort sortiment. Oavsett vilka stenar man väljer så tycker jag man skall vara enhetlig - att blanda en massa olika typer av stenar gör ett rörigt intryck. Men det är en estetisk fråga och smaken varierar (som tur är) och fiskarna bryr sig inte om man har 100 olika typer av stenar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tikie
      • April 2016
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Som du skriver så är det oftast lättare att bygga med platåer och för att göra det kan man använda frigolit och/eller platta skifferstenar (finns att köpa i välsorterade akvarieaffärer. Frigoliten kan du på ställen som riskerar att synas "klä in" med hjälp av svartsilikon där man innan det torkar pressar in den sand som du skall ha i akvariet - då kommer man knappt alls att se att det är frigolit.

      Vert inte alls var man kan hitta ett brett utbud av sand men affärer som Herkules och Hornbach har säkert ett stort sortiment. Oavsett vilka stenar man väljer så tycker jag man skall vara enhetlig - att blanda en massa olika typer av stenar gör ett rörigt intryck. Men det är en estetisk fråga och smaken varierar (som tur är) och fiskarna bryr sig inte om man har 100 olika typer av stenar.
      Tack för svaret. Bra tips med silikonet, men tänker att det kanske bildar sig trappsteg till slut. Vad tror du om den sluttningen som är på bilden? Först lägga lite små sten/grus och sedan sanden? Tänker att man inte får ha för brant bara. Det är därför jag lägger 2 i samma höjd längst upp, och endast bygga upp en mindre sluttning med grus och sanden.

      Såg nu att bilden blev vriden åt en konstig vinkel på sajten. Men det går ju att se iafall
      20160414 065715 är en uppladdad bild på Forumbilder

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        bygger man inte upp det med att ha stenar som stoppar sanden från att rinna ned.. bara en tanke =)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Blir nog bra men komplettera med stenar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...