Jula-sand dåligt för växter? Korallsand bättre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • montahue
    • March 2015
    • 44

    Jula-sand dåligt för växter? Korallsand bättre?

    Jag har sedan nästan ett år haft ett 180l juwel. Fiskarna mår bra och jag har bortsett från ett något högt klor-värde bra vattenvärden när jag mäter (regelbundet med sticka och då och då med vätska). Dock har jag sedan sådär 4 månader fått problem med både alger som verkar växa till sådär 3ggr fortare än tidigare och jag växter som mår dåligt. Vissa av växterna blir också fulla av alger, ett problem jag inte haft tidigare. Jag har testat med algbehandling jag köpt i den lokala butiken och det blev tydligt bättre efter en månad men sen tog det ett par veckor och så var det det samma igen. Jag tänker att algerna och taskigt mående växter hör ihop?

    Jag har Jula-sand i botten för jag tycker det är snyggt men av vad jag förstått så är det mindre bra med sådan här finkornig sand när det kommer till växter eftersom den är för tät för att lagra näring. Det påstår killen i min lokala zoo-butik och det låter rimligt. Han ville sälja på mig en 3kg påse med finkornig korallsand för att blanda ut i jula-sanden eftersom det skulle göra botten luftigare och trevligare för gödning. Det låter också rimligt men jag har ju ingen aning. Är det värt att testa?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Korallsand låter i mina öron som kalk. Ingen botten man vill ha för växter, snarare kalkfri sand med fraktionen 2-4mm. Men problemet med alger beror säkert på andra omständigheter än just Jula-sanden är min gissning. Testa med att korta ner belysningstiden till 6 timmar/dag, gör veckovisa delvattenbyten och använd bra växtnäring.

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Korallsand är ingen hit att blanda ut Julasanden med. Ska du köpa i akvarieaffären, köp då ciklidsand, eller annan grovkornig kalkfri sand (beroende på vilka fiskar man har).
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • montahue
        • March 2015
        • 44

        #4
        Jag ska testa tätare vattenbyten. Jag har vanligtvis belysningen på i 7-8 timmar och ibland mindre men ska testa att dra ner den till max 6 timmar.
        Som sagt så gillar jag inte grovkornig sand rent utsendemässigt men å andra sidan om julasanden är dålig för det biologiska/näring så får jag göra avkall på mina estetiska krav.
        Killen i butiken påstod att ett par kilo finkornig korallsand skulle hjälpa eftersom den skulle skapa luft/håligheter i julasanden men när jag tänker på det så tyckte han nog att jag skulle köpa den grövsta korallsanden

        Jag har nästan en hel säck (25kg) julasand i karet. Låt säga att jag blandar i 2-4mm kalkfritt grus ungefär hur mycket ska det vara.
        Ciklidsand finns ju i 1.5 - 2mm nu när jag kollar och det är ju lite finkornigare. Vad menar du med beroende på vilka fiskar man har?

        Jag har två gamla men sega platyhonor, tio tetror, tre polkabotior, två pansarmalar, tre siamesiska algätare och tre hantlar. Hantlarna är ett problem eftersom jag inte fattade hur stora de skulle bli när jag köpte dem.

        Kommentar

        • montahue
          • March 2015
          • 44

          #5
          Jag har gjort 1/3 vattenbyten varannan vecka. Ska jag byta vatten varje vecka så ska jag byta lika mycket vatten eller mindre? Är rädd att jag förstör bakteriebalansen om jag byter ut för mycket vatten för ofta. Eller?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ursprungligen postat av montahue
            Jag har gjort 1/3 vattenbyten varannan vecka. Ska jag byta vatten varje vecka så ska jag byta lika mycket vatten eller mindre? Är rädd att jag förstör bakteriebalansen om jag byter ut för mycket vatten för ofta. Eller?
            ​Inget problem med tätare eller större delvattenbyten ifall akvariet varit igång en tid. Du kan ju prova med att göra veckovisa delvattenbyten och i samband med det tillföra fullnäring till växterna. Egentligen behöver du nog inte oroa dig för sanden, vilken fraktion har den?

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Något som folk verkar överens om är att om man har ganska fin sand så är det bra med sandsnäckor som rör runt och håller sanden levande. Har du det?

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1027

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper

                ​ vilken fraktion har den?
                0.2-0.8mm om jag minns rätt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Förstår inte riktigt varför det skulle vara fel med kalksand. Visst höjer det pH något, dock inte över 7,5-7,6 och dessa värden fungerar utomordentligt bra för 98% av alla fiskarter och växter. Det gör dessutom att pH-värdet stabiliseras i akvariet och ett stabilt pH-värde är oerhört mycket viktigare för både fiskar och växter än ett pH-värdet som hoppar upp och ner, vilket det kan göra om KH är för lågt. Själv blandar jag in lite kalkhaltigt grus i mina akvarier (även i de där det går Sydamerikafisk).
                  Så kontentan - din affär gav dig ett bra råd.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Förstår inte riktigt varför det skulle vara fel med kalksand. Visst höjer det pH något, dock inte över 7,5-7,6 och dessa värden fungerar utomordentligt bra för 98% av alla fiskarter och växter. Det gör dessutom att pH-värdet stabiliseras i akvariet och ett stabilt pH-värde är oerhört mycket viktigare för både fiskar och växter än ett pH-värdet som hoppar upp och ner, vilket det kan göra om KH är för lågt. Själv blandar jag in lite kalkhaltigt grus i mina akvarier (även i de där det går Sydamerikafisk).
                    Så kontentan - din affär gav dig ett bra råd.

                    Det strider nog mot allt vad gäller bottensubstrat idag (även förr) när soil blir mer vanligt med lågt pH. Förr var det mera vanligt med torv under gruset i växtakvarier. I all litteratur om växter som jag läst förordas kalkfritt grus/sand som bottenmaterial. Handlar väl om att högre pH binder näringsämnen osv..

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Att det stod så i "alla" böcker förr beror mest på att förr skrevs alla böcker i Tyskland och de böcker som kom på svenska var översättningar av tyska böcker. Och i Tyskland var vattnet åtminstone förr (fortfarande på många ställen) ett KH på uppemot 50 !!!!!!!!!!
                      I Sverige idag så ligger pH på 1-2 och då beter sig vattnet helt annorlunda.

                      Jag har hört åtskilliga föredrag av internationella växtexperter där dom rekommenderar att man tillsätter kalk för att få stabila värden. Kanske inte att man skall lägga det i gruset men t.ex. Claus Christensen (F.d. VD på Tropica (ett av världens största växtodlingsföretag) rekommenderar att man har kalkmjöl i en nätpåse i akvariet.

                      Att man ofta har soil idag beror ju på dels på att materialet är lämpligt att växa i samt att det innehåller en del växtnäringsämnen.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Att det stod så i "alla" böcker förr beror mest på att förr skrevs alla böcker i Tyskland och de böcker som kom på svenska var översättningar av tyska böcker. Och i Tyskland var vattnet åtminstone förr (fortfarande på många ställen) ett KH på uppemot 50 !!!!!!!!!!
                        I Sverige idag så ligger pH på 1-2 och då beter sig vattnet helt annorlunda.

                        Jag har hört åtskilliga föredrag av internationella växtexperter där dom rekommenderar att man tillsätter kalk för att få stabila värden. Kanske inte att man skall lägga det i gruset men t.ex. Claus Christensen (F.d. VD på Tropica (ett av världens största växtodlingsföretag) rekommenderar att man har kalkmjöl i en nätpåse i akvariet.

                        Att man ofta har soil idag beror ju på dels på att materialet är lämpligt att växa i samt att det innehåller en del växtnäringsämnen.
                        ​Har aldrig hört eller sett på något forum (svenska eller engelska) för växt/natur-akvarium att man tillför kalk, snarare tvärtom. I tex. Takashi Amano's bok "Nature Aquarium World" förordas bottensubstrat som inte påverkar vattnet eller är neutralt eller svagt surt. Men han kanske har missat något?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper

                          ​Har aldrig hört eller sett på något forum (svenska eller engelska) för växt/natur-akvarium att man tillför kalk, snarare tvärtom. I tex. Takashi Amano's bok "Nature Aquarium World" förordas bottensubstrat som inte påverkar vattnet eller är neutralt eller svagt surt. Men han kanske har missat något?
                          Du har missat något - Amano t.ex. utgår från normalt vatten (dvs sådant med karbonathårdhet över 5) och det gör också många andra, men vad som är normalt internationellt är inte normalt i Sverige för här är det normalt med ett KH på 1-2.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • DaTrucka
                            • September 2005
                            • 101

                            #14
                            Visserligen inte en fråga om sand detta men ändå om kalk.

                            Kan man använda död levande sten från saltkar som inredning i tex en amazonas biotop?
                            Eller höjer det pH för mycket?
                            Finns ju en del växter som gärna växer på sten med.
                            Varför göra det idag?
                            När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                            Mitt Malawi Projekt
                            200 liter salt
                            Våran Hemsida

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Rent generellt så avges det mer kalk i vattnet ju mindre kalken är. Det beror ju på storleken på ytan. En kalksten som är stor som en knytnäve har ju en ganska liten yttre yta jämfört med en "knytnäve" med kalkmjöl.
                              Dessutom bildas med tiden en hinna på kalken som gör att inte längre kalken kan lösa ut. Det tar kanske ett par månader men sedan löser sig nästan ingen kalk alls.

                              Så kontentan är - kalkstenar löser även de ut kalk men bara i början.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...