Jag behöver hjälp att inreda mitt akvarium!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calleballan
    • March 2004
    • 11

Jag behöver hjälp att inreda mitt akvarium!

Hej, jag har precis köpt ett nytt 100 liters akvarium. Jag är fortfarnade bara nybörjare, men ja har haft akvarium i cirka ett halvår (det förra var 45 liters). Men som sagt jag behöver hjälp att inreda det snyggt. I växter har jag 2 st Javaormbunke (tror ja), och sen 2 små Anubias (tror ja). I fiskar har jag 9 neontetror, 2 svärdbärare, 2 platy och 1 Ancistrusmal. Som botten sten har jag "grövkornigt" grus. Sen har jag också en stor snäcka och lite små skiffer bitar. Sen har jag 2 krukor. Jag vill veta vad ja ska göra med allt? Om jag ska köpa nytt eller vad jag ska göra. Tacksam för svar!
    /Calle
  • crossniklas
    • October 2003
    • 223

Det bror ju på vad du ska för fiskar i det nya karet, men jag tyvker helt klart att du ska skaffa mkt växter

Kommentar

• Neptun
      • March 2004
      • 719

Det bästa sättet att få idéer är att titta på bilder av andras akvarium. Här på zoopets hemsida finns t ex en avdelning som heter "Snygga akvarium". Du kan även surfa runt på www.zoonen.com för att se hur andra har inrett sina kar.
      "Failure does not require planning"

Kommentar

• Calleballan
        • March 2004
        • 11

Jag har kollat på snygga akvarium här på zoopet, men dom är aldeles för avancerade. Jag fattar inte hur man gör så fint. Jag har kollat lite på zoonen också men hittar inte några bra. Ska kanske titta lite till. Sen tänkte jag köpa bläster sand på biltema... e det bra?

Kommentar

• Neptun
          • March 2004
          • 719

Den sanden har jag och den fungerar fint. Jag tvättade sanden innan jag lade i den för att slippa grumligt vatten i början, men det är många som inte gör det.

Du får tänka till lite hur du vill ha akvariet. Om det skall vara mycket växter eller inte, stora stenar eller kanske rötter. Skall det vara synlig sand på botten eller en "gräsmatta" av låga växter?

Tänk dig att du är en liten fisk... hur vill du att det skall se ut där du simmar runt o busar? =)
          "Failure does not require planning"

Kommentar

• Fotbolls_fisken
            • October 2003
            • 2

Tja, calle!!!!!!! går de bra me akvariumet???
            Jocke

Kommentar

• Marie J
              • January 2004
              • 10616

Rötter av olika slag tycker jag ger en fin harmoni i karet. Även ett större antal växter är fint. Köp då snabbväxande växter.

Lycka till med det nya karet!
              /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Danne89
                • March 2004
                • 152

jag hörde med en djuraffär att man kunde gå ut och leta träbitar,stockar,pinnnar.osv..och stoppa ner i akvariumet!..är det nån som tror det är giftigt eller?
                60 liter

Kommentar

• scoooob
                  • July 2003
                  • 102

Köp en mangroverot istället. Rötter, pinnar o.s.v. från den svenska naturen ruttnar och vattnet blir dåligt.

Kommentar

• sleepy
                    • March 2004
                    • 267

en sak du kan göra är att köpa lavastenar och leka lite jag har köpt 10kg för 300 spänn ungerfär.... och då lir det mycket...
                    fast jag vet inte kanske inte passar till dina fiskar...
                    ba en ide
                    ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

Kommentar

• swetrot
                      • April 2003
                      • 966

Något som är snyggt, tycker jag, är när det finns mycket växter i akvariet så att man inte "ser igenom". Jag har satsat på mycket snabbväxande växter som Mexikanska Eklöv, Jättevallisneria, Vattenpest, Hygophila Polysperma, Hygrophila Corymbosa och Javamossa. En gång i veckan klipper jag av de växter som nått ytan så att det alltid finns ett par decimeter fritt utrymme överst för de som vill simma lite, och ned mot bottnen börjar det bli allt mer djungel i takt med att det jag klipper av återplanteras och blir nya frodiga växter.

Jag tycker det blir skitsnyggt, och många yngel överlever.

Kommentar

• kevlargirl
                        • May 2003
                        • 205

Rötter är jättefint att ha tycker jag. Och mycket växter som sagt. Du kan plocka lite större stenar från naturen i samma färg, t.ex. bara orange-rosa stenar, och lägga dessa tillsammans i karet. Kan bli snyggt. Lycka till!

Kommentar

• mice_lord
                          • March 2004
                          • 62

Jag har ett 112 L akvarium och kan behöva lite help med att fixa iordning det.
                          Det skulle behövas en lite upppiffning.
                          Har ni några idéer??
                          Skulle verkligen behöva lite tips här!!!!!
                          Shit happens to everyone

Kommentar

• Laesk
                            • March 2004
                            • 399

i ett 100liters blir nog lagom med 8 växter.. sätt dem tätt, så de blir lite gångar mellan dem osv..
                            sen lite rötter och nån lavasten!
                            http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

Kommentar

• mice_lord
                              • March 2004
                              • 62

*i ett 100liters blir nog lagom med 8 växter.. sätt dem tätt, så de blir lite gångar mellan dem osv..
                              sen lite rötter och nån lavasten!*

Mitt 112 L har runt 8 växter nu men det e alldeles för lite
                              Det behövs minst en fyra växter till
                              Shit happens to everyone

Kommentar

Arbetssätt...