Bakgrund i frigolit inte bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    Bakgrund i frigolit inte bra?

    Hej!

    Var idag in på en akvarieaffär och berättade om mina planer på att bygga en frigolitbakgrund till mitt 720L akvarie. Det som förvånade mig var att han inte tyckte jag skulle bygga i frigolit. Han hade tydligen dåliga referenser till folk som fått frigolitbakgrunder som blivit upptuggade av malar och som blivit förstörda då de hamnat i vatten.

    Hur pass vanligt är det att en Akvariebakgrund som man bygger i friglit förstörs? Hållbarhet?

    Jag hade tänkt bygga i frigolit och täcka med husfix och färg och sen lacka det med epotex (tror jag det heter).

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Mina malar har nog tuggat hål på frigoliten i min Ser att det kommer ut lite frigolit kulor ibland.
    Jag har dock grottor inne i min bakgrund som inte är speciellt bra lackerade så det är nog därför.
    Annars tar det nog många år för de att gnaga igenom lacken.
    Har inte märkt att frigoliten ska ha påverkat mitt vatten.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Jerpan
      • January 2003
      • 103

      #3
      Lackar du bakgrunden med Epotex så är det ingen fara. Det blir som hårdplast. Så att malarna har lika lätt att tugga igenom det som t.ex. ett innerfilter eller dyl.

      Kommentar

      • ViZiR
        • December 2003
        • 490

        #4
        Efter min har erfarenhet av försäljare så tror jag att han föröker blåsa dig till att inte göra eget, utan slösa massa pengar på en av BTN-bakgrunderna som dom säkert har..
        jag har inte hört om att dom skulle bita sig igenom...
        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
        </font id="Comic Sans MS"></b>

        Kommentar

        • fiend
          • October 2002
          • 1162

          #5
          Ursprungligen skickat av ViZiR
          Efter min har erfarenhet av försäljare så tror jag att han föröker blåsa dig till att inte göra eget, utan slösa massa pengar på en av BTN-bakgrunderna som dom säkert har..
          jag har inte hört om att dom skulle bita sig igenom...
          Han ville att jag skulle kika lite på deras BTN-moduler istället Hmm, fast jag skulle nog få rätt bra pris på dem.
          Men helt klart så vill jag prova göra en egen bakgrund just för det konstnärliga. Sen blir det säkert lite billigare också

          Mvh Fredrik
          » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
          http://www.fiend.nu
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Kör på en egen. Det är inte så svårt som man kan tro och man är faktiskt mycket stoltare när man tittar på karet efter.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • spaceace
              • February 2003
              • 257

              #7
              Även om man får bra pris på en BTN så är de inte billiga. Vissa malar t.ex. Panaque tuggar sönder dem också. Naturligtvis tycker säljaren att det är bättre att du köper en av honom. (Fråga färghandlaren vad han tycker.)
              Min zoon
              Mitt fotogalleri

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Varför köpa original BTN när det finns kopior?! Såg en som påminnde om Amazonas för 400:- för 790x370 mm på Hornbach...

                Kommentar

                • juha001
                  • March 2004
                  • 73

                  #9
                  Ursäkte en okunnig, men vad är Hornbach? Har du någon länk till dem om det nu är en affär som jag tror?
                  Hls
                  /Jürgen

                  Kommentar

                  • fiend
                    • October 2002
                    • 1162

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Robot
                    Varför köpa original BTN när det finns kopior?! Såg en som påminnde om Amazonas för 400:- för 790x370 mm på Hornbach...
                    Tror ändå att ja gärna vill prova göra en egen Skulle vara intressant att se hur det blir ifall man gör eget.

                    Men vi får se. Ska kanske iväg och fixa lite frigolit snart.. å sen börjar det sågas å fixas!

                    Mvh Fredrik
                    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
                    http://www.fiend.nu
                    http://www.umea.akvarieforening.se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Kör på en egen. Det är inte så svårt som man kan tro och man är faktiskt mycket stoltare när man tittar på karet efter.
                      Det finns två nackdelar (en liten och en stor) med att göra en egen frigolitbakgrund.

                      Den lilla nackdelen
                      - tar bort mycket vattenvolym i akvariet. Både BTN och frigolit tar bort simutrymme men frigolitbakgrunderna tar bort en mycket större del av vattenvolymen eftersom BTN-bakgrunderna är ett skal där det står vatten bakom där man kan gömma filtermaterial och värmare.

                      Den stora nackdelen
                      Jag har själv genom åren byggt åtskilliga frigolitbakgrunder men måste erkänna att resultatet blev rätt uselt. Tekniken behärskar jag (det är ju bara att läsa in) men tyvärr har jag inte tillräckligt med konstnärliga anlag för att klara av det. Detta måste man ha annars blir resultatet - så tyvärr Oscar jag var kanske stolt första gången jag byggde en friggobakgrund för dryga 20 år sedan, men nu kan man ju jämföra och då skäms jag mer.
                      Men som sagt har man konstnärliga anlag - självklart skall man försöka, det är ett kul projekt.

                      Även om man får bra pris på en BTN så är de inte billiga. Vissa malar t.ex. Panaque tuggar sönder dem också.
                      Vissa individer av Panaque (speciellt P.suttoni) kan tugga sönder allt, men t.ex. BTN-bakgrunderna har en extremt hård yta som är oerhört svår att forcera så det vill rätt mycket till.
                      Eftersom det var jag sålde BTN-bakgrunderna de första fem åren (dock inte de senaste fem år) till olika länder så vet jag att bakgrunderna är mycket svårforcerade - på ca. 10.000 bakgrunder under dessa år kom det in två reklamationer av denna orsak. De två som drabbats fick bägge nya bakgrunder.
                      Apropå Panaques glupskhet - på en mässa jag närvarade på så åt en Panaque upp all silikon i ett akvarie så att rutorna föll rakt ut, så nog kan de vara glupska.

                      Varför köpa original BTN när det finns kopior?! Såg en som påminnde om Amazonas för 400:- för 790x370 mm på Hornbach...
                      Ännu billigare är ju i så fall att köpa en plansch - det finns faktiskt t.o.m. sådana som föreställer BTN - avfotade BTN-bakgrunder. Dessa planscher distrubueras av Hagen (ett av världens största företag inom Zoo) och säljs i de flesta av Sveriges zooaffärer. Sannolikt har Hagen tjänat mer på dessa BTN-planscher än vad den svenske tillverkaren av de äkta BTN-bakgrunderna har gjort.
                      Så hellre skulle jag nog köpa en sådan plansch än en dålig kopia av en BTN.

                      Ursäkte en okunnig, men vad är Hornbach? Har du någon länk till dem om det nu är en affär som jag tror?
                      Stor tysk bygg-, zoo och trädgårdsmarknad som idag har en (fler är på gång) affär som ligger vid Backaplan i Göteborg.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mage
                        • January 2004
                        • 165

                        #12
                        Du fiend, jag tror inte du ska lita på alla akvariehandlare i den här stan..
                        Tycker själv att kvaliteten på handlarna här varierar rätt kraftigt..
                        Finns dom som är jättebra och kunniga och sen finns det dom som snackar mycket men sen så kan dom inte så mycket mer.
                        Handlaren du pratade med hade ju bara hört ryktesvägen om dåliga bakgrunder.. Bättre du lyssnar på folk här på forumet som provat på det själva..

                        Mvh//Mage

                        Kommentar

                        • jolon
                          • December 2002
                          • 1075

                          #13
                          Annars så finns ju alltid kork/bark att bygga av, det kan ju inte göra nått om dom tuggar på
                          My internet should be readonly.

                          Kommentar

                          • fiend
                            • October 2002
                            • 1162

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Mage
                            Tycker själv att kvaliteten på handlarna här varierar rätt kraftigt..
                            Finns dom som är jättebra och kunniga och sen finns det dom som snackar mycket men sen så kan dom inte så mycket mer.
                            Handlaren du pratade med hade ju bara hört ryktesvägen om dåliga bakgrunder..
                            Hej.
                            Vilka handlare ser du som de bättre här i stan då?

                            Handlaren jag pratade med hade en annan i affären som han sa hade byggt en, men hade misslyckats med sin.

                            Fast som det ser ut nu så ska jag ändå bygga en egen :P
                            Ska bli skoj att prova!
                            Har lite ideér faktiskt. Ska hämta frigolit ikväll :P

                            Mvh Fredrik
                            » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
                            http://www.fiend.nu
                            http://www.umea.akvarieforening.se

                            Kommentar

                            • fiend
                              • October 2002
                              • 1162

                              #15
                              Ursprungligen skickat av jolon
                              Annars så finns ju alltid kork/bark att bygga av, det kan ju inte göra nått om dom tuggar på
                              Nja, inte så passande i ett Malawiakvarium
                              Sen så tror ja de blir problem iom att korken multnar upp efter ett tag?

                              Mvh Fredrik
                              » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
                              http://www.fiend.nu
                              http://www.umea.akvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...