Baskarpsand, blästersand eller råda???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    Baskarpsand, blästersand eller råda???

    Hejsan!

    Jag ska snart inreda två akvarier och skulle vilja använda sand istället för denna tråkiga engelska sjösten, men undrar vilken typ av sand som passar bäst till vad.

    I det ena akvariet så kommer det att bo papegojciklider ( hybrid ) tillsammans med siamesiska algätare och en ancistrus. Cikliderna gräver en del när de leker så sanden får nog inte vara för vass.

    I det andra kommer det att bo corydoras, så här är ju sand ett måste, men vilken typ passar bäst? Har läst att baskarpsand skall vara bra, men jag har aldrig sett någon bild på hur den ser ut, är den ljus eller mörk?
    Är inte rådasand krossad sten och borde inte den ha vassa kanter som skadar malarna i så fall?

    Mvh
    Elana
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    #2
    Ingen som har en liten idé eller är de lika bra?
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Många gånger så är det väl betraktarens (du) öga som ska njuta. Då blir det alltså en smaksak. Tror inte fiskarna och växterna bryr sig nämnvärt. Är det någon art som vill ha en viss typ av sand så står det oftast på artbeskrivningarna.

      Jag har blästersand i en och rådasand i det andra.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Hexa
        • February 2004
        • 28

        #4
        hur är rådasanden... rund/vass?
        Hexa

        110 l sällskap
        300 l på G

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          De sorter jag har sett har varit runda och mjuka i formen.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          Arbetssätt...