Grotta till Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    #16
    Ursprungligen skickat av akvariefisken
    kolla mina bilder.....
    Jag har också byggt med vanlig sten så att jag har grus uppe på. Jag har planterat lite växter där uppe också. Bakom grottan står en ganska stor sten som bakgrund. Tyvärr så är min grotta lite instabil nu. Jag skaffade lite nya växter idag så jag fick ändra om i akvariet. Grottan har jag bara byggt provisoriskt nu så att det skulle gå lite snabbare ikväll.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #17
      Jag vill med detta inlägg inte övertyga dig om kokosnötens förträfflighet utan snarare berätta om storleken på öppningen.

      Jag hade först en uppochnervänd blomkruka, men där hände ingenting (Relativt hög öppning, 2-3 cm). Sedan stoppade jag i en kokosnöt och efter ett par dagar hade mitt palettpar lekt. Öppningen är så "låg" att fiskarna måste simma liggande genom den. Jag har bara en öppning i nöten.

      Kommentar

      • Nicke Lilltroll
        • February 2004
        • 730

        #18
        Ok... Om jag nu ändå testar det där med kokosnöt då.... Hur ska jag göra den? Ska den vara hel? Måste man gröpa ur den? Det kan vara ganska svårt om hålet ska vara så litet som Holmby skriver såvida man inte delar nöten i två halvor. Skulle det funka att dela den? Den blir lättare att gömma med grus och sten då.
        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
        54 liter Paletter

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #19
          Jo, kokosnöten skall halveras. Jag tog en halva som fåglarna matats med i vinter, så den var redan rensad.
          Alltså, du skall dela kokosnöten i 2 halvor. Köttet skall ur (tror att jag läste en tråd här om att man kunde koka den för att lättare få loss köttet.
          Jag slipade min kokosnötshalva på utsidan med sandpapper - bara så jag fick bort allt "håret".
          Jag funderar nu på att klä kokosnöten med Cladophora aegrophila. Det kunde ju bli en fin kulle i akvariet.

          Kommentar

          • Nicke Lilltroll
            • February 2004
            • 730

            #20
            Ok... Jag får ut och jaga efter en kokosnöt i morgon. Jag hittade ingen idag men jag ska testa det så får vi se vad som händer.
            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
            54 liter Paletter

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

            Kommentar

            • Quartex
              • November 2003
              • 539

              #21
              Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll
              Ursprungligen skickat av Quartex
              När jag byggde mitt kar till mina paletter, ett 160 kar så köpte jag en himla massa kolsten dels för att den e mycket vacker och dels för att den e lätt att bygga snygga grottsystem med. Gruset är en våldsam blandning av grus och sand och lite grövre grus.
              Växtlighet är svärdsplantor och vallesnaria.

              Men som sagt kolsten är både snygt och lätt att bygga med, men det går åt ett par kilo sten för ett vackert grottsystem. Jag har använt ca 15 kilo sten i mit.

              Mvh Jesper
              Har du koll på vad priset är för kolsten? Jag har problem idag med att få till snygga grottor så det där lät som en bra ide blandat med skiffer. Hur delar man den? Mina som jag redan har räcker det att jag tittar på så faller det av ett lager...


              Ja du, det kan väl variera lite mellan olika butiker, men jag ger ungefär 20 kr kilot i min butik, vet ej om det är dyrt eller billigt. Vet bara att det går åt en massa sten, mer än man tror !

              Mvh Jesper
              To boldly go where no fish gone before!

              Kommentar

              Arbetssätt...