Gruset stinker nåt överjäkligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Gruset stinker nåt överjäkligt!

    Hej!Jag köpte 5 l finkornigt grus. ca 2mm för nån vecka sedan.Jag sköljde sanden m tanken på att jag skulle göra iordning mitt lilla yngelakvarium.Sen blev det inte av o sanden låg kvar i hinken tills idag då jag upptäckte att sanden milt uttryckt stank.Det är en helt sanslöst gräslig stank!!!Min fråga är då - kan jag skölja om sanden o lägga den i akvariet eller kan det vara giftigt för fiskarna???Vad säger ni?Ska jag köpa nytt???Och VAD VAR DET DOM HÄNDE???Vad kan det ha varit som bildades?Misstänker ammoniak bland annat....
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Du fick en "anearob" botten, dvs syrehalten sjönk så mycket att bakterier som lever utan syre tog över miljön i bottnen. Dessa producerar en starkt stinkande sumpgas som påminner om ruttna ägg.

    Jag tror inte det är speciellt farligt för fiskarna, utan tvärtom så hjälper denna form av bakterier att reducera nitrat vilket många tycker är fiffigt eftersom det enda sättet att reducera nitrat i ett akvarium normalt sett är via växter eller vattenbyten.

    För växterna kan det bli lite probbs med rotrespirationen och en del rötter kan ruttna, men normalt sett så kan friska växter syresätta bottnen med sina rötter om dom får nog med kol att driva fotosyntesen så dom kan trycka ner syre i rötterna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Förslag på lösning: I ett vanligt sällskapsakvarium utan CO2 skulle jag hitta snabbväxande rotätande växter som är bra på att dra kol ur karbonater, Vallisneria t ex. Dessa skulle förmodligen lyckas göra bottnen syrerik och gosig igen, förutsatt du får dom att föröka sig mycket.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Koka sanden kanske funkar.Och sen en tvätt

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Ursprungligen skickat av catwoman
          ...Sen blev det inte av o sanden låg kvar i hinken tills idag då jag upptäckte att sanden milt uttryckt stank.
          Den var alltså splirrans ny från akvariebutiken och hade inte varit i något akvarium? Mysko! Men då kan det knappast handla om en anearob botten... måste vara något på tok med gruset. Jag har 70-80 liter (använd i över 1,5 år) fuktig sjösten stående i badrummet sen snart 3 veckor tillbaka. Ligger i olika tvättbaljor och tråg... full med lera är den också - luktar inget annat än lera om den.
          Håller med om att en kokning är säkrast.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag håller med klara - ny sand skall definitivt inte stinka för jag antar att du tvättade den med kranvatten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • catwoman
              • February 2004
              • 183

              #7
              Jaa!Jag tvättade sanden med kranvatten o hällde i den i hinken.Sprillans ny från affären va den också.Så det kan alltså vara farligt för firrarna?Ska jag koka den nu också?Åh nej vad jobbigt! Den luktar som en blandning av kloak,sumpgas ammoniak o ngt ruttet. Kan inte tänka mig att det kan vara bra för fiskarna alltså...

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Men då kan det knappast handla om en anearob botten...
                Varför inte då? Om bakterierna i filtret kan skapa anearob miljö på några timmar om man slår av filtret borde det väl kunna ske i en sandbädd på en vecka?

                I vilket fall som helst: Om det inte är bakterier som luktar, varför föreslår ni då kokning?

                Den luktar som en blandning av kloak,sumpgas ammoniak o ngt ruttet
                Ruttna ägg. Anearob botten.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...