Akvarie bakgrunder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blunder90
    • July 2003
    • 155

    Akvarie bakgrunder

    Hejsan jag ska snart köpa ett juwel 110liters akvarium.
    Jag undrar hur man kan göra bakgrunder till akvariumet som antingen sitter i akvariumet eller på baksidan.
    kramisar linn
    Mitt namn är Linn och jag är 15år

    Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Om du söker på "bakgrunder" här på forumet så tror jag att du får 7 miljoner svar eller nåt. Det finns allt från dyra BTN moduler (snygga) till hemmagjorda varianter (bökigt) och köpta planscher (fult) och hopknycklat papper (enkelt) som tejpas på baktill.

    Jag kör knöligt-pappers-varianten eftersom jag har såpass mycket växter att det ändå döljer bakrutan. Ska dölja bakrutan. Nångång.

    OBS. Omdömena inom parentes är mina personliga och jag är medveten om att andra inte tycker samma som jag!

    Kommentar

    • Blunder90
      • July 2003
      • 155

      #3
      Hejsan men vart får man tag på så stora papper då+
      kramisar linn kan man inte göra nåt av typ frigolit man har innuti akvariet jag vill inte köpa uten göra själv.
      kramisar linn jag har ett 54liters akvarium med ett blått rakt papper satt en plansch med typ växte och sånt men jag tycker dem är fula men en del är fiina men min var fuul. man kan också typ måla en frigolit skiva och sätta den bakom akvariet eller hur?
      Mitt namn är Linn och jag är 15år

      Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Man får använda fantasin. Själv tog jag 2 stora papperspåsar från IKEA och knycklade samman så de blev knöliga och sen tejpade upp på baksidan av akvariet. Skarven syns inte eftersom jag har mycket växter. Man kan också ta pappers-sopsäckar eller golvskyddspapper och måla edt svart eller grått eller så. Ser lite grann ut som en stenvägg. Enkelt o billigt, men ok, kanske inte det mest exklusiva.

        När det gäller frigolit så finns det som sagt hur mycket som helst här på forumet, och på Nordiska Ciklidsällskapets forum. Men det är alltså större projekt med att "mura" upp en bakgrund på frigoliten och måla och fixa o lackera, och sen fästa den på insidan av akvariet. Är man duktig så kan det bli hur fint som helst, men det är ingenting man ska gå igång med om man inte är ganska säker på vad man gör. Tänk på att du ska slabba omkring med murbruk o färg o liknande. Plus att frigolit smular nåt otroligt när man skär i det, så man har vita frigolitbitar precis överallt.

        Mitt råd är fortfarande att du söker på "Bakgrunder" här på forumet för att lära dig mer o få inspiration.

        Lycka till.

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Annars har ju Juwel egna bakgrunder som man limmar fast med silikon på insidan bakgrutan, kostar väl 50:- / styck och du behöver två till ditt 110 liters... funderar på att göra det själv faktiskt..

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Robot, hur ser de bakgrunderna ut? Har du nån länk/foto?

            Kommentar

            • oresare
              • December 2003
              • 273

              #7
              Jag har ett beige linnetyg som jag skrynklat till och tejpat upp. Först tänkte jag att det bara skulle vara ytterst temorärt men jag gillar det. Ser lite sandväggsaktig ut.

              /olivia

              Kommentar

              • Linus Skärbring
                • January 2004
                • 96

                #8
                det behöver inte vara så krångligt att bygga en egen bakgrund,,,

                en frigolit skiva... forma den som du vill ha den med värmepistol aceton och kniv... lägg på byggfix,(finns på byggmarknad) var noga att du täcker all frigolit på framsidan.

                sen är det bara att måla med en tvåkomponents epoxy färg

                var noga med att silicona fast "konstverket"ordentligt då frigolit har rejäl flytkraft

                Vips! några timmars jobb och några dagars torktid så har man en snygg bakgrund.

                Kommentar

                • Blunder90
                  • July 2003
                  • 155

                  #9
                  Hejsan oki jätte bra svart tack. jag tror jag tar någon soppsäck,papperspåsar kan man ju ha dem är ju i sandfärger typ eller annars tar jag något tyg eller så vi får se tar bilder sen när jag fått hem akvariumet och visar hur det blev.
                  kram linn tack för super svar
                  Mitt namn är Linn och jag är 15år

                  Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

                  Kommentar

                  • Ingelala
                    • February 2004
                    • 8

                    #10
                    Hej,
                    Akta Dig för Juwels svarta bakgrunder. Jag köpte 3 st (198:-/st) till mitt 350-liters akvarium, satte dit dessa enligt konstens alla regler men efter en månad lossnade dom. Jag måste nu tömma hela akvariet och sätt dit nya för dom gamla har dessutom tappat formen. Detta problem är tydligen känt av Juwel. Jag pratar om svarta, strukturerade bakgrunder, lite i stil med frigolit men mycket mjukare.

                    Om Du skall köpa dessa, vänta till Juwel har rättat till felet.
                    Ingela

                    Kommentar

                    • Blunder90
                      • July 2003
                      • 155

                      #11
                      joo men jag ska inte ha sånna bakgrunder tror jag men om jag skulle ha det skulle jag ha gjort egna då får man dem som man vill mm.
                      Mitt namn är Linn och jag är 15år

                      Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...