Tangayika biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    Tangayika biotop


    Hej! Tänkte sätta upp ett akvarium med Lamprologus Ocellatus och några andra fiskar ( ej bestämt än.) Dvs Tangayika biotp så långt som det är möjligt. Därför undrar jag nu, vilken sorts stenar ( dvs bergarter) finns i Tangayika sjön? Är det någon som vet? Jag har sökt på nätet utan framgång. Jag undrar oxå över växter. Anubias har jag förstått kommer från Afrika, men finns de i Tangayika och och vad finns det mer för växter? Finns det några "lägre djur" ( "snäckor, krabbor, räkor,kräftor) som man kan ha ( är ganska nybörjare på akvarium)som finns i Tangayika sjön och som finns att tillgå i affärer?

    Vore tacksam för så mycekt inof on Tangayika biotper som möjligt. Kanske finns det någon som har skapapt ett Tangayika kar som har bilder att dela med sig av? Vet farbror Fohrman något om biotopen i Tangayika?
    Nina
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag försökte kolla upp det där förut, och vad jag kom fram till var att tanganyika-området domineras av kvartsit, dvs metamorf sandsten, ibland rödaktig, diverse gnejser och graniter, samt karbonatutfällningar, främst kalksten.

    Denna site... http://tanganyika.netliberte.org/phytocenose.htm
    ...har bilder på Tanganyika-habitat, men den verkar vara nere just för tillfället.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vet farbror Fohrman något om biotopen i Tangayika?
      Jag har ju skrivit en hel del under - Fiskgrupper allmän info; tanganyikaciklider så lite vet jag kanske.
      Men vilka stenarter man hittar i sjön vet jag inte - dock att de områden där man hittar de flesta ciklider har stenarna en diameter på några meter så man får ha ett rejält akvarium, om det skall bli riktigt biotopriktigt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Nina Falkestav
        • November 2002
        • 359

        #4
        Kjell:GAAAH en meter?!? *skratt* nåja, kanske man får låtsas litet då...


        Azur: Tack för svar. Hmm, dags att läsa på i geologi och gå ut och plocka sten då..
        Nina

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Här finn en hel del foton;
          http://www.amateurcichlids.com/tanganyika/index.shtml
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            Växter finns det ganska många olika sorter av i sjön. T.ex "skogar" av Vallisineria. Men ett biotopriktigt akvarium bör inte innehålla så mycket växter då de ciklider man har inte befinner sig på de ställen där man kan hitta växter.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            Arbetssätt...