Grottbyggen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    Grottbyggen

    Nu är det så att där jag har min utbildning så har jag fri tillgång till att skapa i lera. Alltså med brännugnar och hela köret...

    Funderar på att göra egna grottor till mitt akvarie här.
    Kan man då lägga sand (samma sort som i akvariet) på ytan av grottan innan
    man bränner den i ugnen? Så att grottan inte blir så iögonfallande.
    Finns det några risker med egengjorda grejer?
    Typ med gifter i färg eller så..
    Orcae Ita!
  • orren
    • February 2004
    • 11

    #2
    Du kan säkert lägga lite sand innan du bränner den i ugnen, förutsatt att det inte händer något speciellt med leran å sanden i ugnen (är ingen ler-expert). Risker med egengjorda grejer kan vara att vissa färger osv inte är så vidare trevliga mot vattnet. Min frigolit/cement-bakgrund målade jag först med vattenlöslig färg och lackade sedan med en akvarie-epoxyplastlack. Den håller garanterat och är inte farlig för fiskarna.
    / Eric "orren"

    Kommentar

    • oresare
      • December 2003
      • 273

      #3
      Jag har rullat keramikgrejer i sand innan jag bränt dem och då har sanden smält ihop lite under tiden. Det ser alltså inte alls ut som sanden efterråt. Om du vill få det att smälta in mer så tror jag mer på (giftfritt) lim och rulla när den är färdigbränd.

      Kommentar

      • Jeza
        • January 2003
        • 379

        #4
        Grejen är ju den att när man bränner så får det ju en "porslinsyta".. på samma sätt som en kaffemugg eller liknande.. så jag tror ju inte att det ska vara någon fara, men man vet ju aldrig.

        Vore ju lite trist att lägga ner tid på att göra något, stoppa ner i det akvariet och morronen efter ligger alla fiskar döda..
        Orcae Ita!

        Kommentar

        • Jeza
          • January 2003
          • 379

          #5
          oresare Skapat - 2004/02/17 : 20:35:29
          --------------------------------------------------------------------------------
          Jag har rullat keramikgrejer i sand innan jag bränt dem och då har sanden smält ihop lite under tiden. Det ser alltså inte alls ut som sanden efterråt. Om du vill få det att smälta in mer så tror jag mer på (giftfritt) lim och rulla när den är färdigbränd.
          Hmm.. jo det är ju sant. Tänkte inte på det.
          Men då kan man bränna det först.. gegga in det med silikon och sen dynga på sanden.
          Tur du sa det!
          Orcae Ita!

          Kommentar

          • Rebecka
            • September 2003
            • 561

            #6
            Du Jeza kanske vet lite om lera eftersom du tog upp ämnet
            Själv går jag estet och har tillgång till lite av varje innom keramik.
            Funderar själv på grottor och tunnlar till akvarier.
            Vilken lera tror du är bäst om man tänker gift-mässigt, färg, restämnen, farligheter.
            Lergods eller stengods?
            Lergods är ju grövre, medans stengods är tätare och finare och blir vattentät efterbränning.
            Undrar bara om du vet om det är nån skillnad på hur dom beter sig i vattnet?
            Mvh/rebecka
            http://underwatergarden.blogspot.com


            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Det skulle inte hända så mycket då alla ingredienser skulle smältasamman å bilda en omogen-enhet leran är rätt så ofarligt i sin sammansättnig. Mineraler kan sippra ut men dte finns mineraler ävenn i vårt driksvatten som vi använder å gör vattenbyte med...
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • orren
                • February 2004
                • 11

                #8
                mja. jag skulle nog iaf kolla upp vad som finns i leran innan jag stoppar ner det i karet. Läste i tidningen häromdagen att någon hade blivit blyförgiftad av en lerkanna som var inköpt i grekland. Den läckte väldigt mkt bly. 500 mg/L, och det vill väl till om firrarna står pall för det.
                / Eric "orren"

                Kommentar

                • gusp
                  • February 2004
                  • 17

                  #9
                  Jag har just idag gjort grottor i keramik. Jag tänkte låta dem vara oglaserade, då fäster nog lite alger på dem. Vill du glasera, så kolla vilka glasyrer som är godkända för livsmedel. Vissa starka färger och metallskimrande färger är mindre bra. (Typ knallrött, illblått och så, fast snacka om iögonfallande
                  Stengodsbränner du så blir det en ganska "tät" yta ändå som är lik sten. Sand kan du inte använda, men schamott (hur det nu stavas) Det är en sorts grus gjord av lera som man använder i keramik. Problemet är att den är lite vass, så algerna kommer nog att växa på grottan, för ingen mal vill äta på den vassa ytan. Fast så är det på min lavasten. Den är vass på ovansidan och ancistrusmalen ligger gärna där, men den äter inte. Det har blivit en jättefin 5mm grön matta på den. (Tycker då jag)
                  Tänk på vilken färg leran får när den är bränd. Det finns olika färger och mer eller mindra lika sten. Du kan ju göra någon grop på ovansidan så du får plats med både grus och en liten växt där.

                  Lycka till!

                  Gunilla

                  Kommentar

                  • gusp
                    • February 2004
                    • 17

                    #10
                    Läste i tidningen häromdagen att någon hade blivit blyförgiftad av en lerkanna som var inköpt i grekland.
                    På en seriös utbildning i Sverige finns inte den risken. Det går nog inte ens att köpa in blyhaltiga glasyrer här. Strunt i glsyren om den oroar, det blir naturligare utan... Leran är ingen risk

                    Gunilla

                    Kommentar

                    • Jeza
                      • January 2003
                      • 379

                      #11
                      Gaahh.. nu fick jag ju ännu mer att tänka på än innan
                      Men det är som sagt, better safe than sorry!


                      Rebecka> njae.. vet ju inte så jäkla mycket om lera (än) och då ska man bli bildlärare, det är så man skäms! Men men, jag kan kolla upp lite med våra lärare och se vad dom säger om mina tankar nere på skolan. Så återkommer jag med det sen.

                      gusp> bra idé där med gropen på ovansidan!
                      Orcae Ita!

                      Kommentar

                      • gusp
                        • February 2004
                        • 17

                        #12
                        gusp> bra idé där med gropen på ovansidan!
                        Javisst var det en bra idé Det trista är att jag kom på det nu och inte innan idag när jag gjorde grottor själv. Berätta hur det blev när du är klar.

                        Gunilla

                        Kommentar

                        Arbetssätt...