plastväxter ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    plastväxter ??

    Hej alla kunniga!Jag tänkte starta ett nytt akvarium.43 liter m eheim-pump eller va det heter.Men jag undrar följande:Är det OK att ha vit sand?Sett nåt specialgrus i zooaffären som inte ska innehålla kalk.Är den OK m guppies o en liten mal?(ska tillägga att sanden inte är rundkorning)Sen undrar jag också om det är OK att ha en massa plastväxter oxå?Jag vill bara nån enstaka grön växt eftersom jag har skaffat ett gäng rosa plastväxter o rosa kvartsstenar som dekoration.Tänkte ha ett rosa tema i akvariet.Kanske inte faller alla i smaken - men jag tycker det är lite "wild and crazy-kul" liksom.Eller kan jag bara ha plastväxter?Va säger ni??? /Catwoman
  • Fija

    #2
    Skit som fiskarna ger ifrån sig syns ju mer på vit sand.

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Har redan insett att vitt grus blir snabbare smutsigt.Men jag vill ha ett lite crazy akvarium.Det jag främst undrade va om man kan ha enbart plastväxter?Och kan man ha en liten mal om gruset inte är rundkornigt??? /Mvh

      Kommentar

      • NaObie
        • December 2003
        • 126

        #4
        Du ska helst ha nån riktig växt oxå, för syresättningen. Jag har oxå rosa plastväxt, tycker de e snyggt. Hade vita småstenar innan. Är snyggt om man har t.ex neoner...deras färger blir starkare då. Nu har jag natursand.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

        Kommentar

        • gosatta
          • December 2002
          • 2669

          #5
          finns ingen anledning att ha en riktig växt om du inte vill syresättningen sköter pumpen.
          /Mats Åhrman
          http://www.gosatta.org
          http://www.stockholmsciklidklubb.com
          http://www.ciklid.se

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Hepp !
            Jag kör min dotters kar, ett 54 l med råda sand och färgad sten överst, lite fina plastväxter som hon fått välja samt ett slott som hon är mäkta stolt över. Där i finns 12 st Wagtail yngel samt 2 små siameser och 1 kamp kane och en kamp hona.

            Tycker inte du skall bry dig om alla "messerschmitters" som finns här, kör din egen väg, det blir säkert bra. Det är endast du och ingen annan som svgör vad som är snyggt och inte. Precis som Gosatta skriver så sköter pumpen syresättningen i karet. Ja du kan ha en mal eller två, inget av mina kar har något rundkorningt grus/sand och mina malar mår då prima och förökar sig bra.

            Lycka till med dit kar !

            Ps. en bild när det är klart va va kul att få se.

            Mvh Jesper
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • catwoman
              • February 2004
              • 183

              #7
              Tack för svaren!Har dock läst nånstans att man inte ska ha små malar i akvariet om sanden inte är rundkornig eftersom dom kan skrapa sig eller nåt-fast det kanske inte är helt sant då??Tycker kanske inte att det är så "himla" snyggt med en massa plastväxter o onaturlig inredning.Mest kitch o kul-enligt min mening!!mvh/Catwoman

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Har dock läst nånstans att man inte ska ha små malar i akvariet om sanden inte är rundkornig eftersom dom kan skrapa sig eller nåt-fast det kanske inte är helt sant då??
                Detta gäller speciellt för Corydoras-malar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...