Royal root

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olarun
    • February 2004
    • 5

    Royal root

    Hej,
    Är det någon som är bra på rötter? Jag köpte en svindyr rot till mitt 120 liters. Kostade 400 kr (är det ett normalt pris?). Roten har bara genererat problem. Den var ganska stor i förhållande till akvariet och färgade därför vattnet mycket(gulbrunt). Sen blev den bevuxen med någon brun slemmig sörja (svamp?). Efter en månad gav jag upp och nu har jag tagit bort den igen. Har undvikit att koka den eftersom grytorna är för små. Är kokning enda utvägen för att komma tillrätta med problemet? Efter hur lång tid avtar missfärgningen?

    Tacksam för svar!

    /SkogsOla
    Ola R
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    Är roten stor så är det ett normalt pris. Ha roten i hinkar med vatten eller har du ett badkar så är det ännu bättre. Byt vattnet så fort du ser att det blivit brunt och håll på så tills vattnet inte blir färgar längre. Det kan ta ett tag. Om roten färgar mindre kan du sätta den i karet och byta 10-15% vatten när du ser att vattnet är tefärgat.
    Om du tycker att roten är för stor för karet kan du göra så att du sågar roten till olika storlekar och palcera ut dem. Men tänk efter noga innan du gör det om du verkligen vill det och försök tänka dig hur det ser ut när du har sågat i den.

    Hoppas att du blev lite klokare på detta
    Mvh Anders

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Jag frågade en kunnig akvariesäljare när jag köpte rötter förut hur mycket roten färgade av sig.
      - Tjaa, Som en en tepåse i samma storlek ungefär..
      - Ok. Men hur länge gör den det då?
      - Några år.
      - NÅGRA ÅR? *bah*
      Så, rötter färger av sig ett bra tag, fast det är kanske främst den första tiden dom gör det..

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        min rot hahar legat i vatten ja i säkert två år snart och den färgar fortfarande mitt vatten härligt gult trots vatten byten varje vecka så det ser jag ingen konstighet i alls
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • Torstensson
          • June 2002
          • 1964

          #5
          Min "lilla" rot färgar en hel del.. Den har badat i badkar, å nu byter jag vatten i akvariet vid "behov".

          "Kladdet" på roten försvann när dom Siamesiska algätarna kom i karet, även mina Ancistrusmalar håller den ren, men en Gibbiceps kommer nog få hjälpa till snart..

          Skulle du tröttna totalt på roten tror jag inte det är några problem att få den såld! =))

          Kommentar

          • anli
            • October 2002
            • 654

            #6
            téfärgat e skitsnyggt!
            Anders Lindersson
            Anders Akvariesida

            Kommentar

            • darkside
              • November 2003
              • 165

              #7
              Lägg den i duschen eller badkaret o häll över kokande vatten några gånger, det kan hjälpa. Eller spola den med så varmt vatten du kan.

              Kommentar

              Arbetssätt...