BTN i lite spänn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    • January 2002
    • 108

    BTN i lite spänn

    Dåligt med svar på ciklid.se så jag testar här också:

    Är det ok att silikona fast en BTN-bakgrund under lite spänn? Dvs trycka in ändarna något med tvingar eller motsvarande, ca 5-10mm för att på så sätt frigöra lite extra bottenyta. Silikonet lär ju hålla men hur är det med bakgrunden?

    Mvh/

    Jonas
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Är det inte risk för att det kan uppstå spänningar i glaset då också ??? Så att risken för läckage i kanterna ökar ???
    Men jag tror att det är störst risk att själva BTN-bakrunden kan spricka........mn det är som sagt vad jag tror.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det går inte att ange ett exakt svar - jag TROR nog bakgrunden snarare är det nog en större risk med spänningarna i glaset
      Förstår inte riktigt heller poängen med detta - inte blir bottenytan så mycket större för att bakgrunden vid sidorna flyttas 5-10 mm bakåt - hade det gällt flera centimeter hade det väl fyllt en funktion, men nu?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • salo
        • January 2002
        • 108

        #4
        Tack för svaren, det är svårt att förklara vad jag menar. Det blir alltså inte många kilos spänning, kanske ett kilo eller så. Jag ska ta en titt ikväll, det går säkert att så den dikt an så mycket det går mot bakrutan utab att pressa in sidorna.

        /Jonas

        Kommentar

        • Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

          #5
          Om man nu är så kinkig med bottenytan kan man lika gärna låta bli att köpa BTN!
          / Patrik /

          Kommentar

          • salo
            • January 2002
            • 108

            #6
            Ja Patrik, det var ju ett givande och konstruktivt svar!

            Kommentar

            • Sickan
              • April 2003
              • 137

              #7
              Ja, det här är ju det klassiska problemet med BTN-bakgrunder.
              Har själv satt in en i mitt 160x60x60 kar (Amazonas). Valde att special beställa ett MP-akvarium med lite större djup av den anledningen men kan så här efteråt ångra mig att jag inte tog i ännu mer med djupet. Skulle vilja ha åtminstone 80 i djup, det är inte så lätt att inreda akvarier med för litet djup så jag förstår ditt problem, synd bara att BTN-bakgrunderna är snygga så det är ju svårt att låta bli att montera in en.

              Synd att akvariebranchen inte gör lite bättre djup på sina akvarier som standard, blir mycket fräschare med ett riktigt bra djup!

              Har du möjlighet (och råd) skulle jag nog köpa ett akvarium med bättre djup. Lycka till i vilket fall som helst.
              /Sickan
              900L Malawi
              110L Sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ja, det här är ju det klassiska problemet med BTN-bakgrunder.
                synd bara att BTN-bakgrunderna är snygga så det är ju svårt att låta bli att montera in en.
                Jag var ju en gång i tiden med om att introducera BTN-bakgrunderna och denna diskussion med att de tar mycket plats har alltid funnits och därför introducerades de två nya modeller - Orinoco och Rocky Juwel som tar betydligt mindre plats.
                Det märkvärdiga var bara att det visade sig att trots dessa nya bakgrunder så var det de bakrunder som tog mest plats som fortsatte sälja allar bäst - deras bestseller är t.ex. 200 cm Amazonas som tar hur mycket plats som helst.
                Antagligen är det väl just som så att för att bakgrunden skall bli riktigt snygg och se tredimensionell ut i akvariet så måste den ta mycket plats. Man kan inte få allt.

                Värt att notera är dock att det enbart är simytan som minskar inte akvarievolymen vilket är bra för balansen i akvariet (med t.ex. en frigolitbakgrund så minskar också vattenvolymen rejält) och det finns även möjligt att ha filter, pumpar, värmare etc. bakom bakgrunden.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • salo
                  • January 2002
                  • 108

                  #9
                  Tack Sickan, bakgrunden är specialjusterad av mig till karet - Juwel RIO 400 - (justerat för kanter, mittstag och en liten bit för ljusrampen som skulle tagit emot annars, justeringarna innebär också översvämningsskydd i händelse av igensatt insug. Tycker ändå att det blir helt ok bottenyta nu efter alla justeringar. Blev rädd i början när jag inte hade kapat på längden. Då kunde man tala om bottenytaintrång.

                  Så något nytt kar blir det inte Men visst, en meters djup vore inte fel. Kommer att köra på varianten att trycka fast bakgrunden mot bakrutan som i punkt 33 i Zoopets instruktion (http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=469) och ge tusan i att böja den något alls. Det är en Tanganyika så den tar inte lika mycket plats som en Amazonas.

                  /Jonas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...