Svart rådasand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Panorama
    • January 2004
    • 45

    Svart rådasand?

    Hallon.

    Hittade på pwss.nu, svart rådasand 0,2-1,5mm och undrar om sanden är färgad svart eller den finns naturligt svart?
    Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

    Bosse.
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Maila Patrick och fråga, han kanske vet.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #3
      Tror inte att det bryts svart sand i Råda ås. Kan vara annan sand typ diabas eller basalt som säljs under Rådas namn. Verkar inte troligt att den ska vara färgad om den är tänkt till akvarier...

      MVH Kalle
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • davidmon
        • September 2003
        • 62

        #4
        Jag har sanden i mitt kar och ja den är köpt från pwss. Svart råda sand är kvarts ,tror jag det var, så den är inte färgad. Den gör sig riktigt bra i akvariet kan jag säga. Köpte två säckat till mitt 300l kar.
        Mesonauta insignis,Cryptoheros sajica, Panaqolus maccus
        Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=204614

        Kommentar

        • fc25
          • September 2003
          • 330

          #5
          Jag tycker den sanden är otroligt snygg. Jag vill ha den själv men den är dock ganska vass och ej lämplig om man har till exempel malar. Rätta mig gärna om jag har fel.
          //Fredrich

          Kommentar

          • kema
            • December 2003
            • 43

            #6
            fc25: Jag håller med om att sanden är vass, valde bort den av just den anledningen och köpte istället en sand på 5 kg säck (dyrt...) som är lite brunaktig också. Väldigt nöjd!
            Mvh Frida

            Kommentar

            • Mogwai
              • November 2002
              • 3021

              #7
              Jag bytte i mitt 70 liters till svart råda-sand, köpt ifrån pwss.
              Vart kanonsnyggt men....minsta lilla skit typ avbitna blad och fiskbajs, syns direkt.
              Har prövat att öka styrkan på pumpen för bättre genomströmning men så blir det i alla fall att på vissa stället, bakom rötter och stenar så samlas det en massa ändå bara på några dagar.
              Men det är klart annorlunda ifrån de två andra karen med vanlig engelsk sjösten i.

              Kommentar

              • Panorama
                • January 2004
                • 45

                #8
                Tackar för svaren, kanske skulle blanda upp den med "vanlig" ung. 1 säck svart Råda och 2 säckar vanlig Råda.
                Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

                Bosse.

                Kommentar

                Arbetssätt...