Rot som ej vill sjunka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Rot som ej vill sjunka.

    Fick lära mig här på zoopet att man bör koka alla rötter man köper och det har jag gjort förutom en basse som jag i omgångar har hällt hett vatten på. Sen har jag låtit dom ligga i mitt badkar med tyngder och täckt dom med vatten.

    En har vi sänkt ner och har tyngder på i akvariet då min dotter ville ha i dom så fort som möjligt. Detta med hjälp av tetraflaskor med vatten i.

    Mitt 375 liters väntar jag med tills det går att placera ut samtliga rötter i det så jag slipper äntra med detta när akvariet är igång och för att det ska bli lättare för att placera ut och göra en vacker miljö i karet.

    Frågan är då, Hur lång tid tar det innan de har sugit i sig vatten så de går att placera i karet? Någon som har erfarenhet av besvärliga rötter?
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    ja har hört att det kan ta upp til 1 år
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Ursprungligen skickat av cool
      ja har hört att det kan ta upp til 1 år
      Tycker det låter som en väldigt lång tid för en köpt rot som är ämmad för akvariebruk. Förstår det om det är en färsk rot. Inte är det väl meningnén att man ska ha tyngder i akvariet eller hålla badkaret occuperat så länge. *fniss*
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        Ne dom borde sjunka direkt!
        Men om det e en stor rot så kan det ta sin tid
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Är det någon som har personliga erfarenheter om svår sjunkna rötter?
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • muppins
            • September 2002
            • 1629

            #6
            De få rötter som inte velat sjunka direkt när jag har kommit hem med dem från affären har som mest behövt ligga en vecka i blöt för att sjunka. Men det är ju väldigt olika från rot till rot...
            En del kan man säkert få ha i blöt ett bra tag innan de sjunker.
            Var dock väldigt försiktig om du sänker ner en rot med tyngder. Om roten släpper kan den flyta upp med ganska rejäl kraft...
            /muppins


            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Ursprungligen skickat av muppins
              De få rötter som inte velat sjunka direkt när jag har kommit hem med dem från affären har som mest behövt ligga en vecka i blöt för att sjunka. Men det är ju väldigt olika från rot till rot..........
              Tack för den erfarenheten. Den känns ju bättre än ett år *ler*. Den har legat i blöt 1 vecka idag så kanske den är snällare om ett par dagar...

              Någon mer som har haft problem med bångstyriga rötter?
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • MikaelE
                • December 2003
                • 350

                #8
                En av mina rötter tog hela 3 veckor på sig inklusive kokning för att slutligen sjunka. Låt det ta den tid det tar, det är bättre än att du slår sönder armaturen när tyngderna "råkar" trilla av roten.
                Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
                Skriv gärna kommentar!

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Ursprungligen skickat av MikaelE
                  En av mina rötter tog hela 3 veckor på sig inklusive kokning för att slutligen sjunka. Låt det ta den tid det tar, det är bättre än att du slår sönder armaturen när tyngderna "råkar" trilla av roten.
                  Tack för att du delade med dig av din erfarenhet! Ska visa min tonårsdotter ditt inlägg... Hon har nämligen själv fått betala sitt möbelakvarium. Tror inte att hon vill vara utan lysrör ett tag pga att rotdj*ln flyter upp.

                  Tack så mycket!
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • MikaelE
                    • December 2003
                    • 350

                    #10
                    Hehe, nu kommer hon låta roten ligga i flera månader i stället . Om ni/hon verkligen vill ha i den kan ni fästa den i botten med en ståltråd som går över roten och sedan fästa ståltråden i en stor platta (plast eller dyl) som ligger under gruset. Har inte testat det själv bara...men om hon inte orkar en vecka till.
                    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
                    Skriv gärna kommentar!

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Ursprungligen skickat av MikaelE
                      Hehe, nu kommer hon låta roten ligga i flera månader i stället . Om ni/hon verkligen vill ha i den kan ni fästa den i botten med en ståltråd som går över roten och sedan fästa ståltråden i en stor platta (plast eller dyl) som ligger under gruset. Har inte testat det själv bara...men om hon inte orkar en vecka till.
                      *asg* Jag kan se henne i det fulla akvariet ligga och skvalpa med en platta och ståltråd och bli assisterad av scalarerna och mollyna!

                      Jag håller kameran beredd i fall hon får ett sådant ryck!
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        mja, jag köpte en rot på hornbach ("billig" för arr vara SÅ stor) den vägde fläsk från början, jag satte den i badkaret skrubbade, fyllde upp, och den satt snällt på bottnen,,, , om JAG skulle haft en besvärlig rot så skulle jag nog låtit den ligga i så varmt vatten som möjligt, JAG tror att det expanderar trät mer och på så sätt går det fortare att få in vattnen.. men det é bara jag....
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Ursprungligen skickat av MagicFingers
                          mja, jag köpte en rot på hornbach ("billig" för arr vara SÅ stor) den vägde fläsk från början, jag satte den i badkaret skrubbade, fyllde upp, och den satt snällt på bottnen,,, , om JAG skulle haft en besvärlig rot så skulle jag nog låtit den ligga i så varmt vatten som möjligt, JAG tror att det expanderar trät mer och på så sätt går det fortare att få in vattnen.. men det é bara jag....
                          Jag har oxå köpt min från Hornbach och jag tömmer/fyller badkaret 2 gånger varje dag och fyller det med hett vatten. Min vägde oxå hur mycket som helst men den var ursnygg! Jag hade önskat att den var som din rot som snällt stannade på botten...
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Nu har roth*****et legat i badkaret i 15 dagar och jag har bytt till hett vatten morgon och kväll samt haft en 2 kilostyng på den men inte i h****e vill den sjunka. Det lilla den har sjunkt är minimal om ändock synbart.

                            Jag som längtat så att få sätta denna massiva och vackra rot i karet. Men den lär få vänta ett tag till. Vill ju inte ge mig så lätt.
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • grimreaper
                              • December 2003
                              • 40

                              #15
                              Jag har hafft en stor rot som jag tyngde ner med några stenar när jag sedan tog ur roten efter 1 år flöt den fortfarande hehe.
                              Och ja den var köppt i akvarie affär ämnad för akvarium.
                              720, 110, 95.
                              / Johnny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...