Lacka bakgrund i frigolit..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    • January 2004
    • 16

    Lacka bakgrund i frigolit..

    Hej,

    Har gjort en bakgrund i frigolit som jag har penslat med husfix blandat med pigment.

    Vad ska jag lacka den med?
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    #2
    Epoxy akvarielack kommer inte på hemsidan just nu, men den kommer nog någon annan med.
    Eva

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Det finns flera alternativ.
      Det bästa(?) och det dyraste är att använda epotex akvarielack.
      Men vattenbaserade 2 komponents epoxylacker funkar också. Jag har själv använt Flüggers EP-V Topplack men det finns andra också tror en heter Nordsjö Epolan V.
      Du kommer aldrig att få några garantier hos färghandlaren att dom "vanliga" lackerna funkar men det gör dom. Det viktiga är att blanda lacken noga (mängd härdare osv) och lägga på så tunt som möjligt och härda ordentlig i mellan om du lackar mer än en gång. Detta gäller nog även för Epotex lacken

      /heeke
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • MagnusL
        • January 2004
        • 16

        #4
        Tack!

        Om man nu inte skulle lacka, hur länge håller husfixen då?

        Kommentar

        • Jerpan
          • January 2003
          • 103

          #5
          Jag har precis gjort ett första försök med frigolitbakgrund. I ett litet 54 liters bara för känna lite på det. Jag provade att fylla karet efter några dagar när jag var säker på att det hade torkat. Hållbarheten verkar det inte vara några problem med. Däremot så sköt ph-värdet i höjden. Från runt 7 till nästan 9. Så att det beror nog på vilka fiskar du har tänkt ha i akvariet.

          MVH Jerpan

          Kommentar

          • Anteman
            • January 2003
            • 3

            #6
            Ett tips, blanda fin sand med torv som du silat i ett durkslag eller dyligt så du får fina partiklar, tryck sedan dit detta i lacken innan den torkat, då får du en naturlig yta som påminner om en flodbank eller dyl.

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Om man nu inte skulle lacka, hur länge håller husfixen då?
              Min höll i ca 1 år innan det började komma fram frigolit. Jag har Ancistrus och de gillar verkligen husfix ser det ut som.

              Jag har nu...ca 2 år rivit ut hela och skall precis börja om på en ny bakgrund. Denna gång skall den definitivt lackas!

              Kommentar

              Arbetssätt...