Antal grottor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • manta
    • December 2003
    • 147

    Antal grottor...

    Hej

    När man läser massa texter överallt om inredning så står det alltid att man ska ha rikligt med grottor, många grottor eller andra synonymer på många eller mycket när det gäller antalet grottor i akvariet. Min fråga är, vad är många grottor? Är det 3st per fisk eller kanske 2st i hela akvariet eller är det en grotta per kvadratdecimeter i akvariet.
    Vad är många grottor igentligen, finns det något magiskt antal eller är det bara upp till var och en om vad man uppfattar som många grottor.

    MVH Markus
    - 320L-Malawi Akvarium
    - 222l-sydamerikanskt
    - 60l yngelakvarium
    http://malawiciklider.tk/
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Ursprungligen skickat av manta
    Vad är många grottor igentligen, finns det något magiskt antal eller är det bara upp till var och en om vad man uppfattar som många grottor.

    MVH Markus
    Precis som du skriver får man gå efter eget huvud. Kan dock hålla med om att man lätt blir förvirrad då det står att en fisk/ett akvarium bör ha "många" grottor, utan att det står något om HUR många och hur STORA de ska vara. Det finns två sorters grottor att utgå från: dels de fabrikstillverkade, dels de man skapar själv av skiffer och stenar. I ett 150L akvarium är det nog lagom med 5-6 fabrikstillverkade grottor i varierande form och storlek, kompletterat med två eller tre "våningsplan" man själv bygger; Köp 6 lika stora halvtunna skifferplattor, diverse stenar som kolsten eller vita stenar (eller både och) , silikona fast stenarna på en av skifferplattorna och silikona sedan fast en skifferplatta som tak (se till att stenarna blir ungefär lika höga så det blir en plan yta du fäster "taket" ovanpå). Gör några fler sådana "moduler/våningsplan" och variera gärna placeringen av stenarna så varje modul ser annorlunda ut mot den förra, men så att ytterkanterna sticker ut lika mycket på varje "modul/våningsplan". Ställ modulerna ovanpå varandra och vipps så har du ett "höghus" med massor med grottor dina fiskar kan dra sig tillbaka till. Glöm dock inte att ställa ett sådant bygge på en frigolitskiva inuti akvariet INNAN du fyller på med sand, detta för att vissa fiskar gärna gräver i sanden och kan underminera ett stenröse, höghus, eller annan konstruktion, så att denna faller mot någon glasruta så att den spräcks och allt vatten rinner ut. Hoppas jag kom med några bra idéer och förslag!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • manta
      • December 2003
      • 147

      #3
      Hej kampfisken (nattmänniska med =)

      Kan man igentligen säga att det tekniskt sätt blir grottor om man bygger ett "höghus" som du säger, blir inte det tunnlar då.
      Eller de kanske bara behöver ett tak över huvudet, när jag tänker grotta så tänker jag att man bara kan komma in ifrån ett högst två ställen och att det ska vara mörkt eller mörkare än resten av akvariet i den.
      Men som sagt detta ämne är väl öppet för diskussion, finns väl inget som är rätt/fel, eller fel finns det iaf inom ämnet (inga grottor).

      MVH Markus
      - 320L-Malawi Akvarium
      - 222l-sydamerikanskt
      - 60l yngelakvarium
      http://malawiciklider.tk/

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det beror helt på vilka fiskar du har/tänker ha.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Nattsuddare jajamensan ;-). Öhh, tunnlar blir det defenitivt inte med den modell jag förklarade. Däremot grottor i olika storlek, om man alltså utformar stenbygget på skifferplattan på så vis att det blir "skiljeväggar" som delar av ytan i flera mindre formationer/grottor, som med ett tak ovanpå blir till massor av grottor med olika "ingångar/utgångar" med olika "mörkhetsgrad" beroende på hur mycket ljus som tränger igenom. Min erfarenhet är att de flesta fiskar gillar att det inte blir helt mörkt och instänkt, utan det ska vara några glipor här och där. Då du har Malawifiskar kanske du får göra några av grottorna extra stora så det finns en grotta för alla så att säga. Jag tycker du ska köpa några fabriksgjorda grottor så får du mer variation till ett stenbygge. Ska också starta Malawiakvarium och går och funderar över det här själv. Måtten är något ovanliga (75x60x75 cm) så det blir inte lätt att hitta på en lämplig inredning. Ha´re bra!
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • manta
            • December 2003
            • 147

            #6
            Har redan inrett vårt akvarie som vi är nöjda med, har byggt två siffrigt med grottor på botten och inget på höjden. Har byggt dem med kolsten och skiffer för det mesta, inga köp grottor.
            Var igentligen bara nyfiken på vad många grottor är som det står överallt om man läser runt lite.

            MVH Markus
            - 320L-Malawi Akvarium
            - 222l-sydamerikanskt
            - 60l yngelakvarium
            http://malawiciklider.tk/

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Till malawi skulle jag bara lägga ner ett par ordentliga stenrös så blir det automatiskt en massa grottor o tunnlar i varierande storlek.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Mathias-D

                • December 2002
                • 1122

                #8
                Är det någon som har bilder på den modellen som kampfisken skrev???

                Kommentar

                Arbetssätt...