Mal akvarium: belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antonic
    • January 2002
    • 81

    Mal akvarium: belysning

    ska inreda ett mal akvarium på 115L

    fiskar blir glödbandtetra och neontetra (har dom i akvarium redan)
    just nu är det ett 90m och ett 60cm lysrör.

    kommer eventuellt bara att ha 60cm el.90cm pga av att jag ska framhäva neontetrorna och glödbandtetrorna.

    men är det någon som har ett tips hur man gör en bra nattbelysning så jag kan se mina malar ett par gånger ialla fall

    ska vara ganska soft.

    testade med att ställa min "minimaglite" alltså en liten ficklampa
    och det blev ganska bra fast man kan skulle ha 4st sådana.

    har hittat lite men då är det på 20W och det är ju mycket för mycket.


    MVH Anton




    600L med sebracilkilder och guldsömmar.
    100L med neontetra, guppy, glödbandstetra, platy och metalpansarmal
    50L yngel akvarium just nu men platy och gubby ska vara där så fort platy ynglena har växt upp sig lite.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Anton,
    Faktum är att många nattaktiva malar med tiden blir allt mindre skygga och åtminstone brukar komma fram i skymningen.
    Så gör till en regel att alltid lägga ner någon eller några maltabletter på ett speciellt ställe strax innan du släcker ner akvariet, så börjar de nog leta sig fram.
    Annars finns det ju speciella svaga färgade kronljuslampor som man kan använda som nattbelysning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • skraegget
      • February 2002
      • 157

      #3
      Malarna kommer mad all sanolikhet fram om att tag även på ljusa dagen. Till och med mina Kuhlii ålar kommer fram på dagen. Dina malar är säkert som dem flesta fiskar lite skygga bara nu i början.

      Kommentar

      Arbetssätt...