Vilken typ av bottensand!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zaphod
    • May 2003
    • 8

    Vilken typ av bottensand!

    Jag håller på att inreda en burk på 200 liter. Jag jobbar efter Amazonas temat. Bakgrunden är en BTN Mini Amazonas med inbyggd filtermassa i bakgrunden.

    Jag hade tänkt att stoppa i 1 par Geophagus cupido, 1 Par Apistogramma hongsloi och ett par Microgeophagus altispinosa och lite tetror, förutsatt att jag inte överbefolkar karet. Har stor filtervolym så det borde gå bra.

    Jag undrar vilket sand som är den ultimata om man vill efterlikna en flodkant från Amazonas? Har läst någonstans att mörkare sand skall vara att föredra, men är det någon som har bra tips på typ och namn?

    Tack på förhand!

    Martin
    ____________________

    1 st Badkar
    1 st Säl
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    En finkornig rådasand borde ge ett hyffsat biotoprisktigt utseende. Torv får du gärna också använda men det kan bli lite jobbigt med grävande fiskar. Massor med rötter och några få plantor, gärna flytväxter.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • zaphod
      • May 2003
      • 8

      #3
      Tackar för tipset! När du nämner torv, är det någon särskild typ av torv? Har du någon latinsk beteckning eller annat på torven?

      Mvh //Martin
      ____________________

      1 st Badkar
      1 st Säl

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej.
        LÅngtrådig torv är bäst,sen till sanden skulle jag föredra baskarpssand som funkar bättre till jordätare och apistos.Det är en ren sjösand och inte bergkross vilket sliter på gälar och mundelar när fisken söker föda.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • zaphod
          • May 2003
          • 8

          #5
          Baskarpssand. Är det en vanlig sand som säljs i handeln? Är den svår att få itag på? Är den brunaktig i färgen?

          Mvh Martin
          ____________________

          1 st Badkar
          1 st Säl

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            Baskarpssand säljes av firmor som för blästermat. det är en ren sjösand , rund natursand ej kross och finns i olika grovlek,själv har jag 0,55m/m .Förpackningsstorlek 40Kg.ca.75:-
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • zaphod
              • May 2003
              • 8

              #7
              Thanx!

              //Martin
              ____________________

              1 st Badkar
              1 st Säl

              Kommentar

              Arbetssätt...