Frigolitbakgrunds hållbarhet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    Frigolitbakgrunds hållbarhet?

    Har ett akvarium med malawi och ancistrus L144 som jag gjorde en bakgrund till i somras. Här och där har det redan visat sig fläckar av frigolit som letat sig igenom den numera algtäckta bakgrunden. Kan det bero på att malawi äter alger därifrån eller att ancistrus har sönder ytskiktet? Känns lite trist att behöva plocka ur hela bakgrunden och köpa en back to nature (dyrt!) när jag lagt ner så mycket jobb på den och den är relativt ny. Hur länge brukar frigolitbakgrunderna hålla egentligen? Kan det bero på något jag gjort med akvariet eller är det fiskarna som ställer till det hela?
    Cattis
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Jag har haft min i ett år ungefär, jag ser inga tecken på att den blir sämre. Har du lackat din??
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Cattis
      • May 2003
      • 115

      #3
      Ja, det har jag - men kanske inte tillräckligt bra? Kan det bli så om jag har missat några ställen?
      Cattis

      Kommentar

      • sundelin
        • October 2003
        • 232

        #4
        Har du lackat bakgrunden eller är det cementfix som topplager? beror väl mest på vad det är för toppskickt på bakgrunden hur länge den håller!
        .

        Kommentar

        • Cattis
          • May 2003
          • 115

          #5
          Det är husfix underst, över det har jag lackat.
          Cattis

          Kommentar

          • sundelin
            • October 2003
            • 232

            #6
            Förlåt såg inte att du hade svarat på det redan =), hur många lager lack andvände du?
            .

            Kommentar

            • Bror_Duktig
              • December 2003
              • 25

              #7
              Jag ska precis lacka min backgrund. Finns det lack som kan vara giftigt? Eller släpper inte det ifrån sig något när lacken har härdat?

              Jag tänkte använda en lösningsbaserad lack som jag hittat i hobbyskåpet. När allt är klart tänkte jag köpa en guppy och ha den i akvariet ca två veckor som indikator (ungefär som man hade kanariefåglar i gruvorna).

              Ursäkta om jag glider lite från ämnet...
              *

              Kommentar

              • sundelin
                • October 2003
                • 232

                #8
                och vilken lack har du andvänt
                .

                Kommentar

                • Slan11
                  • June 2003
                  • 316

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Bror_Duktig
                  När allt är klart tänkte jag köpa en guppy och ha den i akvariet ca två veckor som indikator (ungefär som man hade kanariefåglar i gruvorna).
                  Nä nu J***** Bara för att den är mindre är det likväl ett liv ?
                  En guppy är lika mycket ett förslösat liv som en blåval om du ser det så, skulle du vilja krypa i där så ska vi se om du överlever ?

                  Sök mer infromation så du gör rätt istället för att testa med ett oskyldigt litet liv!?
                  USCH.
                  1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    för att inte tala om jobbet ifall guppyn där..hehe...ut med bakgrunden & börja om från början..
                    nä, gör rätt direkt istället..finns innehållsförteckningar på allt...
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • Bror_Duktig
                      • December 2003
                      • 25

                      #11
                      Okej... kanske ingen bra idé. Sorry. Men jag håller inte med om att man kan likställa en guppy (=fisk) och en blåval (=utrotningshotat däggdjur).
                      *

                      Kommentar

                      • Slan11
                        • June 2003
                        • 316

                        #12
                        Nä ok, men ett djur ska inte bli försöksdjur likförb*nnat.
                        1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                        Kommentar

                        • sundelin
                          • October 2003
                          • 232

                          #13
                          nu har det väl kommit av sig lite va?
                          .

                          Kommentar

                          Arbetssätt...