Olika Bottenmaterial i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vigg3
    • November 2003
    • 21

    Olika Bottenmaterial i samma kar?

    Hej. tänkte köpa ett 200l kar efter jul nu och funderar på om jag ska ha sand som övergår i svart smågruset, funkar det? tänkte ha ett stort stenrös vid den grova svarta "gruset" och rötter kring den vanliga vita sanden.. som tydligen fanns på biltema? eller? tänkte ha fjärilciklider några lite större ciklider och Några Scalarer och tetror är det en bra komb? eller har någon av de fiskarna problem med sand? de har de väl inte va? de är väl sand i sydamerika? funkar ancistrusen oxå i sand eller? och gör färgkomb på botten att någon av firrarna inte trivs? mkt frågor hoppas jag får svar på några tack på förhand och God jul på er alla akvarieister
    1st 60l akvarie
    2st Scalare
    4st Fjärilciklider
    10st Neontetror
    3st Ancistrus
    1sr Black ghost
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Då får du nog dela av ordentligt annars kan det blandas.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Quartex
      • November 2003
      • 539

      #3
      Det lär ändå blandas såvida du inte tänkt ha noll cirkulation i karet. Har man sand blir det lätt dyner osv där cirkulationen är stark, så det blir jäkligt svårt att förhindra att det blandas.
      Men säkert inte omöjligt =)

      Mvh Jesper
      To boldly go where no fish gone before!

      Kommentar

      • Vigg3
        • November 2003
        • 21

        #4
        om man har stenpartiet närmast pumpen och sanden längst bort då? finns det mkt fiskar som har problem med sand?
        1st 60l akvarie
        2st Scalare
        4st Fjärilciklider
        10st Neontetror
        3st Ancistrus
        1sr Black ghost

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          problem? alla fiskar älskar sand, speciellt ciklider så de kan gräva.
          fish r friend

          Kommentar

          • Do`h
            • September 2003
            • 277

            #6
            Ursprungligen skickat av Quartex
            Det lär ändå blandas såvida du inte tänkt ha noll cirkulation i karet.
            Så behöver det inte alltid vara Men däremot ... om du ska ha Grävande fiskar .. jag kan inte mycket om ciklider men är rätt säker på att dom alla gräver mer eller mindre...
            Jag hade ett par palettciklider i ett kar med avdelat 50% engelsk sjösten 50% Blästersand från biltema och jag kan säga som så .. det var jävligt snyggt innan hannen började gräva men sen blev det mest ... skit... delade av med en plastremsa som var 7 cm högt alltså 3 cm över sanden det var inte så snyggt men .. men du får prova håller det så håller det
            Lycka till !
            Mvh Do`h
            *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

            Kommentar

            • andmob
              • October 2003
              • 50

              #7
              Jag har ganska stora, kantiga, mörka stenar som ligger i rösen på sidorna och längs bakväggen, med engelsk sjösten under (som inte syns, men behövs för att plantera växter i). I mitten har jag en plätt av biltemas blästersand. Kanonsnyggt! Visst flyger det upp lite sand på stenarna närmast sanden, men det är ju lätt att "borsta" av, eller så låter man det helt enkelt vara

              Nåt sånt här:
              <font face="Courier New">______________________
              |*********************|
              |********.....********|
              |******.........******|
              |****.............****|
              -----------------------</font id="Courier New">
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136011

              Kommentar

              • kema
                • December 2003
                • 43

                #8
                De flesta fiskars färger blir vackrare mot en mörk botten så jag skulle inte välja vit sand.
                Mvh Frida

                Kommentar

                Arbetssätt...