100 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullis
    • September 2002
    • 220

    100 liters kar

    Hallåj!!

    Jag har funderat lite.. Hur mycket växter skall jag ha i mitt 100 liters akvarium? Har ej så mkt fiskar än...

    Jag vill att det skall se snyggt (å lite proffsig) ut. Jag vill även att min aparatur blir gömd.
    -Där jag köpte växter sa killen att man inte behöver ha så mkt växter i ett 100 liters kar, men jag vill ha det så det ser snyggt ut.'
    Vet inte vad det är för växter jag har, tyvärr. Men de är gröna.

    Tacksam för vsr
    Ullis

    med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


    Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    #2
    Har aldrig hört att man kan ha för mycket växter. Skulle vara om dom började växa för tätt och då fick för dåligt med ljus/näring.

    Växter tar ju även upp näring och konkurerar därför med algerna. Enkelt sdagt kan man säga att har du mycket växter har du lite alger. (mycket förenklat )

    Stoppa i så mycket växter du har råd med. Sen får du gallra när dom växter till sig. I mitt 100l akvarie som jag strartade för någa månader sen satte jag i tio stycken velisneria som har växt till sig med ca 300-400% och täcker upp ena sidan mycket snyggt. Eftersom valisnerian växer upp som ett "V" (tänk dig bladan som strecken i bokstaven V) så har jag satt ca 8 små gräsliknande växter (kommer inte ihåg namnet) "under" dom. På så sätt täcker växterna upp ända från botten till ytan.

    Stoppade även i en Cardamine lyrata som växt till sig med ca 300%. Mycket växt för pengarna alltså.

    Valisnerian verkar av någon anledning också ha den goda egenskapen att alger inte fastnar på dom.

    Kommentar

    • Elana
      • April 2003
      • 239

      #3
      Hejsan!
      Tänk bara på att växterna behöver näring och ljus så välj växter som passar de förhållanden som råder i ditt akvarium, eller anpassa akvariet till att ha många växter.
      Det blir annars ganska dyrt i längden om du jämt och ständigt måste köpa nya växter.
      Mvh
      Elana
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Prova olika sorter, du ser vilka som trivs och växer och vilka som inte gör det. Undvik sedan de av den senare sorten .

        Om du har mycket växter, så behöver du många vattenbyten (minst 20-30% i veckan, helst 50% i veckan). Du behöver även gödning till växterna. TMG är enligt vissa en bra färdigblandad gödning (har ej provat själv), men det går att blanda själv, så kallad PMDD (se http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=268). Jag brukar använda en järngödning (ferrogan) till akvarium som har lite ljus, och det fungerar bra.

        Du kan även behöva CO2, men inte säkert. Beror på hur mycket ljus du har. Man mäter CO2-halten genom att mäta pH och kH samt titta i en tabell (se http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=75). Liten tillgång av ljus, gödning och CO2 ger långsam tillväxt och lite alger. Stor tillgång av ljus, gödning och CO2 ger snabb växt (så att det tom kan bubbla syre från växterna) och lite alger. Om något av dessa är i obalans (för lite eller för mycket) så kommer algerna som ett brev på posten (eller fortare). Hur mycket skall man då ha av de olika sakerna? Det finns riktlinjer (läs artiklar på Hjortgatan), men det kan vara svårt att mäta exempelvis ljus (som dessutom blir mindre allt eftersom lysrören blir äldre) vilket gör att det är bara riktlinjer. Du måste själv avgöra när du måste justera mängden av CO2, gödning eller ljus. Exempelvis om växterna tappar blad, så kan det vara gödningsbrist eller ljusbrist. Vilken brist beror på hur bladen ser ut, om det är de nya eller gamla bladen etc. Justera och se om det blir bättre efter några dagar. Annars får man justera andra värde.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Liten fråga till Jackson, måste man byta mer vatten per vecka om man har mycket växter, trodde att det var tvärtom?

          //Jenny
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • Ullis
            • September 2002
            • 220

            #6
            Okej!!

            Skall testa... Så fort jag har råd (nu har pumpen dött!! *arrgg*) så ska jag skaffa fler växter!!

            Tack för alla råd, svar och tips...
            Ullis

            med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


            Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              Håller med Norpan... Tvärt om är det väll... Mycket växter som ta upp det man normalt få ut genom vattenbyten...

              Kommentar

              Arbetssätt...